حضور بخش خصوصی در تئاتر مغتنم است/ دوست دارم تماشاگر بداند که من هستم
پردیس افکاری در گفتگو با هنرنیوز؛
حضور بخش خصوصی در تئاتر مغتنم است/ دوست دارم تماشاگر بداند که من هستم
پردیس افکاری گفت: اگر تهیه کنندگان خصوصی در تئاتر حضور پر رنگ تری داشته باشند قطعاً کیفیت نمایش ها افزایش می یابد چرا که اگر هزینه ها تامین شود عوامل انگیزه بیشتری برای کار کردن پیدا می کنند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۶
پردیس افکاری در گفتگو با خبرنگار تئاتر هنرنیوز دراتباط با نمایش «کاسپار»و میزان رضاین مخاطبین از این نمایش گفت: پاسخ دادن به این پرسش سخت است و نمی توان نظر قطعی و دقیقی داد. هیچ وقت نمی توان همه را راضی نگه داشت و همیشه افرادی که کارتان را دوست ندارند وجود دارند اما متاسفانه برخی هم همیشه مقرضانه نظرات خودرا اعلام می کنند. اما از آن جایی که کارگردان نمایش «کاسپار» تحصیلاتش را در آلمان گذرانده است به خوبی شناخت کافی به فضای تئاتر و این نمایش دارند این بخش زیادی از کار را به درستی پیش می برد.

وی در ادامه افزود: در کارهای قبلی که با وی همکاری داشتم به تیز هوشی او پی برده بودم. برخی از کارگردان ها یا به صورت سفارشی متنی را به روی صحنه می برند و یا این که بر اساس مسائل دیگری که ارتباطی به ماهیت تئاتر ندارد نمایش نامه ای را کارگردانی می کنند اما معین برای انتخاب یک نمایش نامه ایده آل ها و موارد خاصی را در نظر می گیرد که مطابق با استاندارد های شرایط لازم برای اجرای یک اثر است. یکی از خصوصیات مهم این نمایش درگیری ذهنی است که برای مخاطب ایجاد می کند و او را وادار می سازد تا درباره اتفاقات به وجود آمده تفکر کند.

دوست دارم تماشاگر بداند که من هستم

افکاری در پاسخ به این پرسش که با اجرای این نمایش به دنبال چه تاثیری در مخاطب هستید گفت: همه افرادی که کار هنری و به بخصوص تئاتر فعالیت دارند تلاش می کنند که دل مشغولی های شان را در آثار شان نشان دهند. همه ما علاقه مند بودیم که کاری انجام دهیم که مردم دوست داشته باشند یکی از آرزوهای هر هنرمندی دیده شدن اثرش توسط انبوه تماشاگران است و ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم. در یک نمایش تمام عوامل یک هدف مشترک دارند و جدای از آن هر فردی هدف خودش را از حضور در آن فضا دنبال می کند اما شخصا به عنوان بازیگر اگر بخواهم نظرم را بدهم این است که دوست دارم تماشاگران بدانند که من هستم، حضور دارم و همچنان به روی صحنه تئاتر بازی می کنم.

دوست دارم کاسپار را در آغوش بگیرم

وی در ادامه افزود: آنقدر «کاسپار» را دوست دارم که گاهی اوقات فراموش می کنم که در حال بازی کردن یک کاراکتر هستم و به راحتی می توانم از بیرون آن شخصیت و تمام وجوه مختلف آن را همانند یک مخاطب ببینم در برخی مواقع دوست دارم کاسپار را در آغوش بگیرم و به او بگویم که تو تنها نیستی و در این جهان افرادی هستند که تو را رهانمی کنند و دوست می دارند. در این نمایش دو احساس غم و خوشحالی را هم زمان با هم تجربه می کنم.

او با انتقاد از این که در تئاتر نباید به گرفتن دست مزد ها دلخوش کرد گفت: در سینما زمانی که قرار دادی را می بندیم این امید وجود دارد که درنهایت دست مزد شما در اکثر مواقع پرداخت می شود. اما در تئاتر این امید برای هنرمندان وجود ندارد. در شرایط اقتصادی که در آن قرار داریم هزینه های زندگی هنرمندان از طریق تئاتر تامین نمی شود. هنرمندان تئاتر هم صبر و طاقت زیادی دارند اما تا کی باید این شرایط را تحمل کنند؟! چند سال قرار است به ارضا شدن روحی و معنوی شان در تئاتر دل خوش کنند آن ها هم باید نیاز مادی خودشان را تامین کنند سختی این ماجرا برای مردان که سرپرست خانواده ها هستند بیشتر هم خواهدبود. بسیاری از دوستان مان کار کردن در تئاتر را رها کردند و در بازار ها و ارگان های دیگری مشغول به فعالیت شده اند.

حضور بخش خصوصی در تئاتر مغتنم است

افکاری با اشاره به این که باید شرایط حضور بخش خصوصی در تئاتر فراهم شود گفت: اگر تهیه کنندگان خصوصی در تئاتر شروع به کار کنند و دولت مردان و مدیران زمینه کاری آن ها را فراهم کنند قطعاً نمایش های بهتر و با کیفیت تری در تئاتر به روی صحنهمی رود چرا که آن ها حتماً از عوامل حرفه ای در تئاتر استفاده می کنند و عواملذزمانی که بدانند حقوق مشخصی دارند وظیفه خودشان را با انگیزه بیشترری انجام می دهند.

نگران دیده شدنم نیستم ماهیت کارم ارزشمند تر است

بازیگر نمایش «» در ارتباط با این موضوع که همچنان اتفاقی که باید باعث دیده شدن توانایی وی در زمینه بازیگری باشد نیافتاده است گفت: من نگران این بخش نیستم. برخی از دوستانم که در سینما و حتی در تئاتر به عنوان منتقد و یا سینماگر و فعالیت دارند بارها به من گفته اند که هنوز اتفاقی که مناسب است برای من در عرصه سینما و تلویزیون نیافتاده است. همچنان توکلم بر خدا است و پر قدرت به کارم فکر می کنم و تلاش دارم ماهیت اصلی آن که جزو واجبات کار ما است از یادم نرود.

دیگر کسی زیر ذربین کیفی مدیران نیست

وی در پایان با شاره به این که فضای کار در تئاتر در گذشته بهتر بود گفت: به نظرم در گذشته فضای کاری تئاتر بهتر بود به جای این که روز به روز شرایط کاری در تئاتر بهتر شود متاسفانه بدتر شده است. در سینما هم اوضاع به همین شکل است سخت گیری هایی که در گذشته بود هم اصولی و هم درست صورت می گرفت همه چیز از زیر ذربین های مدیران با تجربه عبود می کرد اما شرایط کنونی کار را برای افراد غیر متخصص نیز راحت کرده است. در چنین شرایطی فقط می توانیم امیدوار باشیم که هنر این سرزمین به جایی نرود که به دور از تاریخ و فرهنگ ما است.

اجراهای نمایش کاسپار تا نیمه بهمن‌ماه،هر روز ساعت ۲۰:۳۰ در تماشاخانه آو به نشانی میدان فاطمی،ابتدای شهید گمنام،خیابان جهان‌مهر، پلاک ۲۶ ادامه خواهد داشت.

گفتگو: علی اکبر دهبان
کد خبر: 78140
Share/Save/Bookmark