جایزه گرفتن از جشنواره فجر، تاثیری در فروش فیلم‌ها ندارد
عبدالله باکیده در گفتگو با هنرنیوز:
جایزه گرفتن از جشنواره فجر، تاثیری در فروش فیلم‌ها ندارد
یک کارگردان سینمای ایران گفت: در حال حاضر جایزه گرفتن از جشنواره فیلم فجر خیلی در فروش فیلم‌ها تاثیری ندارد در حالی که در سالهای گذشته جشنواره فیلم فجر دارای یک اعتبار اجتماعی بود و هر فیلمی که جایزه‌ای کسب می‌کرد مردم استقبال بیشتری از آن فیلم می‌کردند.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۰
عبدالله باکیده کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه متاسفانه به دلیل کسالت نتوانستم تاکنون فیلم‌های جشنواره را ببینم افزود: اما امیدوارم هر چه زود‌تر بهبود پیدا کنم و فیلم‌ها را ببینم چرا که فیلم‌های امسال، فیلم‌هایی هستند که متعلق به دولت یازدهم است و می‌خواهم ببینم که به اصطلاح دست پخت مدیریت سینمایی کشور در عرصه فیلمسازی چگونه بوده است.

وی اضافه کرد: آن طوری که شنیدم امسال گویا توجه بیشتری به فیلمسازان جوان‌تر شده است هر چند که من خیلی معتقد به دسته بندی خاص مبنی بر فیلمساز جوان یا پیشکسوت نیستم بلکه طرفدار فیلم خوب هستم و فرقی نمی‌کند که فیلم خوب را یک فیلمساز جوان یا یک پیشکسوت می‌سازد.

کارگردان فیلم سینمایی «پوتین» با اشاره به کمیته انتخاب فیلم‌های جشنواره فجر اظهار داشت: این سلیقه کمیته انتخاب است که تشخیص می‌دهد چه فیلمی وارد بخش مسابقه یا خارج از مسابقه و یا از گردونه رقابت خارج شود و باید به نظر آنان احترام گذاشت. اما من خودم خیلی دوست دارم این فیلم‌ها را ببینم و آنگاه قضاوت کنم آیا این فیلم می‌توانستند در رقابت با دیگر فیلم‌ها به جشنواره ورود پیدا کنند یا خبر؟ من در مطبوعات می‌خواندم برخی از فیلم‌هایی که به بخش مسابقه جشنواره راه نیافتند به این دلیل بوده که یا از سوی کمیته انتخاب رای نیاوردند یا خودِ فیلمسازان تمایلی به حضور در بخش مسابقه نداشتند.

باکیده با اشاره به بحث جوانگرایی در جشنواره امسال تاکید کرد: فکر نمی‌کنم هیات انتخاب، چنین تصوری داشته باشد که به دلیل ورود فیلمسازان جوان به جشنواره بخواهد فیلم‌های پیشکسوتان را رد کند. چرا که اعتبار هر جشنواره به خاطر حضور فیلمسازان قدیمی‌تر است و این موضوع در همه جای دنیا نیز مرسوم است. این درحالی است که فیلمسازان صاحب نام، اعتبار هر جشنواره‌ای محسوب می‌شوند. به طور مثال وقتی فیلمی از آقای بهمن فرمان آرا در جشنواره حضور داشته باشد. خود به خود، سبب اعتبار آن جشنواره خواهد بود.

این کارگردان سینمای ایران در پاسخ به این سوال که چرا فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر جوایزی کسب می‌کنند در اکران خیلی موفق نیستند یاد آور شد: در دوره‌های قبلی جشنواره فیلم فجر، هنگامی که یک فیلم جوایزی را به خودش اختصاص می‌داد. تماشاگران هم برای دیدن آن فیلم، رغبت بیشتری از خودشان نشان می‌دادند چرا که جشنواره یک اعتبار اجتماعی داشت. اما اکنون نه تنها جشنواره فیلم فجر حتی فیلم‌هایی که از جشنواره‌های جهانی، جوایزی مثل اسکار را هم کسب می‌کنند این جایزه‌ها خیلی کمکی به فروش فیلم‌ها نخواهند کرد - البته شاید درصدی پیش بیاید که این اتفاق رخ بدهد –

کارگردان فیلم سینمایی «صلیب طلایی» با اشاره به «فیلمنامه» گفت: حرف اصلی در سینما را «فیلمنامه» می‌زند و این فیلمنامه است که می‌تواند سهم مهمی در فروش یک فیلم داشته باشد. لذا باید فیلمنامه‌های خیلی خوبی نوشته شوند تا مخاطب امروز را که به راحتی به فیلم‌های دنیا دسترسی دارد را به سوی خودش جذب کند.

وی با اشاره به سخن حجت الله ایوبی که گفته است ما همچنان منتظر فیلمسازی آقایان بیضایی و تقوایی هستیم افزود: معتقدم برای فیلمسازی باید همه همت کنند. اگر آقای ایوبی، نامی از کارگردانان آوردند بقیه فیلمسازان هم حق دارند دعوت شوند و نباید نام خاصی ذکر شود. این در حالی است که باید مشخص شود کسانی که به عرصه فیلمسازی ورود نکردند آیا دلیل فکری داشته یا دلایل شخصی یا روند فیلمسازی برای تولید مهیا نبوده است؟

این کارگردان با نام بردن از ناصر تقوایی یاد آور شد : من سال‌ها است که احساس می‌کنم جای بزرگواری مثل آقای ناصر تقوایی در سینمای ایران به شدت خالی است. ایشان بزرگ‌ترین کارگردان و یک استثناء در سینمای ایران هستند. من البته هیچ رفاقتی با ایشان ندارم و این سخنان را بر اساس دیدن فیلم‌هایشان می‌گویم و هیچ دلیل دیگری ندارد.

عبدالله باکیده در مورد آخرین کار تصویری خود تصریح کرد: آخریم کار من، تله فیلم «راز خط میخی» بود که آن را با هزینه شخصی برای شبکه رسانه‌های خانگی تولید کردم که از ژانر پلیسی برخوردار است و هم اکنون نیز در مرحله مونتاژ نهایی است.

وی همچنین ادامه داد: فیلمنامه یک سریال با نام موقت «درخشش قرمز» را هم به تلویزیون ارائه دادم و امیدوارم با برطرف شدن مشکلات مالی تلویزیون، این سریال به مرحله تولید برسد. این سریال یک بحث ملی را مطرح می‌کند که از پس زمینه جنگ برخوردار است و در واقع بررسی یک شخصیت در طول تاریخ انقلاب است.
کد خبر: 79040
Share/Save/Bookmark