در بهار 94؛

مستند- پرتره‌ی علامه «محمد قزوینی» نمایش داده می شود

17 اسفند 1393 ساعت 13:59

فیلم مستند بلند «۵۰۲۲» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی مجید عاشقی که پرتره‌ای از علامه «محمد قزوینی» پدر تحقیقات علمی ایران معاصر است، در بهار ۹۴ آماده نمایش عمومی می‌شود.


به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، این فیلم در قالب مستندی ۹۰ دقیقه‌ای، به زندگی و کار دانشمند فقید «علامه محمد قــزوینی» محـقق، مصـحّح، ادیب و پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران می ‏پردازد.

مجید عاشقی پیرامون دغدغه ساخت این مستند گفت: همه‌چیز از مدرسه‌ای آغاز شد که نام «علامه محمد قزوینی» بر آن بود و من، دانش‌آموز آن مدرسه بودم. آن زمان عکسی از پیرمردی بر دیوار اتاق مدیر بود که هیچکدام از بچه‌ها او را نمی‌شناختند!

وی افزود: این فیلم نه خاطره‌بازی است و نه ستایشنامه‌ای در مدح علامه‌ی قزوینی. مستند «۵۰۲۲» شرحی ساده بر زندگی و کار دانشمندی ایرانی و به‌ قول استاد مجتبی مینوی: از بنیان‌های قرن ما است.

این کارگردان تصریح کرد: علامه محمد قــزوینی ایران‌دوستی یگانه بود که در طول ۳۵ سال کار مداوم و دانش‌اندوزی در فرنگ، چندین بار پیشنهاد تابعیت دولت فرانسه را برای دریافت کُرسی استادی در مراکز بزرگ و معتبر علمی و آموزشی اروپا رد کرد.

اعطای لقب «علامه» به محمد قــزوینی، قدرشناسی خاموش جمعی از علمای معاصر بر دستاوردهای مهم علمی او در زمینه‌ی فرهنگ، ادب و تاریخ ایران زمین بود. تالیف صدها رساله و مقاله علمی و پژوهشی ارزشمند، مقدمه‌نویسی بر ده‌ها کتب طراز اول فرهنگ و ادب فارسی، چاپ و تصحیح چندین کتاب اثرگذار ادبی و تاریخی، حاصل عمرِ ۷۲ ساله علامه محمد قزوینی است. تصحیح و چاپ کتاب سه جلدی «تاریخ جهانگشای جوینی» و دیوان ارزشمند «حافــظ»، دو نمونه از یادگاری‌های علمی و فرهنگی این دانشمند فقید است.

عاشقی درباره مراحل تولید این مستند خاطرنشان کرد: تصویربرداری این پروژه طی مدت ۴ سال، در ۴۰ لوکیشن و در دو استان (تهران و قزوین) و دو کشور فرانسه (شهر پاریس) و آمریکا (ایالت پنسیلوانیا)، انجام شده است. این مستند هم اکنون در مراحل پس تولید (ساخت اپیزودهای انیمیشن) قرار دارد.

وی افزود: ساختار این فیلم مستند «ساختار توضیحی» است و تکنیک روایی آن، استفاده از تصاویر مستند (تصاویر فیلمبرداری شده و تصاویر آرشیوی) در تلفیق با تصاویر پویانمایی و ویدئوگرافی است.

گفتنی است که عوامل ساخت فیلم مستند بلند «۵۰۲۲» عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده، تدوینگر و کارگردان: مجید عاشــقی، تصویربردار: محمد عاشــقی، گویندگان: منوچهر انور، محمدعلی ساربان، آرزو روشناس، صدابرداران: فرشید فرجی و علی علوی، طراح و کارگردان هنری اپیزودهای انیمیشن: بهلول بلارک، گرافیک: حامد جابرها، ویدئوگرافی و مجری جلوه‌های بصری: سام لبیب، عکس: حمید نجفی‌راد. تهیه‌کننده: مجید عاشـــقی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی


کد خبر: 79792

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcdx505.yt0nn6a22y.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com