ممنوعیت دیوارکشی در عرصه ارجان پیش از نوروز به کارخانه سیمان اعلام شد/ پایگاه پژوهشی ارجان راه‌اندازی می‌شود
رییس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در گفت و گو با هنرنیوز؛
ممنوعیت دیوارکشی در عرصه ارجان پیش از نوروز به کارخانه سیمان اعلام شد/ پایگاه پژوهشی ارجان راه‌اندازی می‌شود
رییس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بیان این که دستور توقف دیوار کشی کارخانه سیمان در عرصه ارجان هفتم اردیبهشت ۹۳ صادر شده است، افزود: پرونده قضایی این موضوع تشکیل شده و باعث و بانی این تعرض باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۰
افشین حیدری در گفت و گو با هنرنیوز ضمن بیان این مطلب که کارخانه سیمان بدون اطلاع اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در منطقه ارجان اقدام به دیوار‌کشی کرده است، افزود: پیش از نوروز طی استعلامی از سوی کارخانه سیمان ، اداره کل میراث فرهنگی خوزستان مخالفت خود را رسماً با دیوارکشی در عرصه ارجان اعلام و تأکید کرد در صورت تعرض برابر ضوابط و قوانین میراث فرهنگی با آنها برخورد خواهد شد.

پرونده قضایی کارخانه سیمان تشکیل شده است

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان با اشاره به این که کارخانه سیمان بدون توجه به استعلام دست به این کار زده است، تأکید کرد: پرونده قضایی این موضوع تشکیل شده و مطمئناً شخصی که باعث و بانی این تعرض است باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد.

او تصریح کرد: ما در بحث حفاظت از میراث فرهنگی با هیچ‌کس تعارف نداریم به محض شروع دیوارکشی از سوی کارخانه سیمان در تاریخ هفتم اردیبهشت ۹۳ اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان دستور توقف کار را صادر کرد.

وی گفت:عدم توقف دیوارکشی تا ۱۶ اردیبهشت صحت ندارد و در تاریخ ۷ اردیبهشت این اقدام از سوی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان به طورکامل متوقف شده است.

حیدری ادامه داد: پس از این اتفاق طی جلسه‌ای با مدیرعامل کارخانه سیمان در اداره میراث فرهنگی بهبهان اعلام کردیم تحت هیچ شرایطی دیوارکشی حتا به صورت پیش ساخته در عرصه امکان‌پذیر نیست. نه تنها دیوار کشی که هیچ اقدام دیگری در عرصه امکان‌پذیر نیست. دوم آن که وقتی چنین اتفاقی افتاده دیگر مذاکره مطرح نیست. کارخانه باید ابتدا الحاقاتی را که بنا کرده بردارد و بعد از آن اداره میراث فرهنگی برای آنها مشخص خواهد کرد عرصه دقیقاً تا چه محدوده‌ای است.

اداره میراث فرهنگی متعلق به همه جامعه است 

او با تأکید بر این که کارخانه سیمان باید حدود خود را بشناسد، اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی یک بخش خصوصی نیست بلکه متعلق به کل جامعه است یعنی میراث فرهنگی متعلق به خانواده و کودکان مالکان کارخانه سیمان هم هست. ارجان گذشته‌ی همه مردم بهبهان را در بر می‌گیرد. هویت و فرهنگ کلیه اهالی بهبهان، خوزستان و کشور در آن نهفته است . میراث فرهنگی متعلق به شخص خاصی نیست. 

وی اضافه کرد: مردم و مسئولان باید بدانند که میراث فرهنگی گذشته مشترک است. و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با قاطعیت موضوع را پیگیری خواهد کرد. به مراجع قضایی هم شکایت کرده و کار را متوقف کردیم همچنین کنار دیوارهای کارخانه سیمان شیفت نگهبانی گذاشتیم.

نماینده بهبهان هم بر حفظ حریم ارجان تأکید کرد 

او با اشاره به تماس تلفنی شریعتی- نماینده بهبهان در مجلس شورای اسلامی- با وی توضیح داد: ایشان نیز برحفظ مواریث تاریخی و فرهنگی و حفظ حریم و حرمت این آثار تأکید داشتند و اعلام کردند هر کس باید خود را متعهد به حفظ این حرائم نماید.

رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان درباره این که چاه‌های نفت در عرصه منطقه ارجان حفر شده یا حریم آن؟ همچنین در مورد این که درصورت پایان کاوش آیا اجازه ادامه حفاری داده خواهد شد؟ گفت: ما در استان بیشتر پیگیر موضوع حفاظت هستیم. برای حفاظت نیز حضور به موقع ضروری است. بنابراین این موضوع را باید از سمت پژوهشگاه پیگیری کنید.

پایگاه پژوهشی ارجان راه‌اندازی می‌شود 

وی در مورد اقدامات آتی این اداره کل برای منطقه ارجان اظهار کرد: در گذشته یک محور پژوهشی به نام ارجان – جوبجی تعریف شده بود اما از آنجا که ارجان یک محوطه بسیار ارزشمندی است در آینده نزدیک پایگاه ارجان از جوبجی جدا خواهد شد و با صدور مجوز از سوی سازمان مرکزی میراث فرهنگی پایگاه پژوهشی ارجان راه‌اندازی خواهد شد. 

حیدری درباره این که آیا شخصی از یگان حفاظت برای تصدی این پست انتخاب شده است؟ نیز توضیح داد: ما نگاه ویژه‌ای برای انتخاب مدیر پایگاه پژوهشی ارجان داریم. مگر چند ارجان در کل کشور وجود دارد . بنابراین فردی باید در مسند مدیریت این پایگاه قرار بگیرد که دارای تخصص و سابقه کاری مناسبی در این زمینه باشد و به خوبی بتواند موضوعات پژوهشی ارجان را دنبال کند.
کد خبر: 71574
Share/Save/Bookmark