جهان شاعر، جهان کلماتش است
حسن گوهرپور:
جهان شاعر، جهان کلماتش است
حسن گوهرپور با اعتقاد به این‌که نمی‌شود شاعر بود و هر رفتاری داشت، می‌گوید: نمی‌شود موضوعی را که اعتقاد نداری مطرح کنی و اعتقاد داشته باشی تاثیرگذار باشد.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۲

این شاعر که به تازگی مجموعه شعر «کلید کوچک جهان» را منتشر کرده است درباره این‌که جهان‌بینی شاعران چگونه شکل می‌گیرد، گفت: این پرسش یک پاسخ عمومی دارد که اغلب همه با آن‌ آشنا هستیم؛ این پاسخ عمومی‌ همان است که «زندگی انسان‌ها و تجربیات آن‌ها محصولی دارد که آن محصول می‌شود نگاه به جهان». حال برخی این فضا را با مطالعه گسترش می‌دهند، عده‌ای هم تلاشی برای مطالعه ندارند و به تجربه‌های محسوس ارزش بیش‌تری می‌دهند. اما گذشته از این رویکرد، به نظرم جمیع مسائلی چون: وراثت، زیست اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی تغذیه انسان در جهان‌بینی او تاثیرگذار است.


او در ادامه گفت: جهان شاعر، جهان کلماتش است؛ شاعر با کلماتش جهان را تعریف می‌کند، انسان‌ها را تعریف می‌کند، عشق را تعریف می‌کند، مرگ را تعریف می‌کند. برای تعریف این‌ها، شاعر باید یک متن واحد باشد. (فرض کنید شاعر یک متن است؛ این متن باید متشکل و یکپارچه باشد، حتی اگر در معنا متکثر است) شاعر باید با شعرش متن واحد باشد، با پوششش متن واحد باشد، با زندگی خودش متن واحد باشد؛ نمی‌شود موضوعی را که اعتقاد نداری مطرح کنی سپس اعتقاد داشته باشی تاثیرگذار باشد.


گوهرپور اظهار کرد: این را نمی‌فهمم که برخی هر کاری دل‌شان می‌خواهد، هر رفتاری که می‌خواهند انجام می‌دهند، آن‌وقت پای حس شاعرانه و رفتار شاعرانه و این‌جور مفاهیم می‌گذارند. هر کاری قاعده‌ای دارد؛ حتی آدم‌کشی، بی‌اخلاقی، حتی دشمنی هم اخلاقی دارد! نمی‌شود شاعر باشی و هر رفتاری خواستی انجام دهی! اگرچه آخر کار «آنی» که می‌ماند متن است و تاریخ از متنِ برجای‌مانده قضاوت می‌کند؛ اما اگر به درستی تاریخ ادبیات را از نیمه دوم قرن سوم بکاویم، آن‌چه مانده، نسبتی متعین بین شاعر، شعر و اخلاق بوده است.


او سپس با اشاره به این‌که من نمی‌دانم شاعرانی که پیاپی و با فاصله زمانی کم مجموعه شعر منتشر می‌کنند آیا حرف‌های تازه‌ای دارند، اظهار کرد: به همین اعتباری که عرض کردم، نمی‌دانم چرا برخی شاعران به سرعت و با فاصله کم مجموعه شعر می‌آفرینند؛ البته نه این‌که اشکالی در آن باشد؛ بلکه مشکل این‌جاست که شاعر باید حرف داشته باشد. این حرف وقتی تبدیل به یک کتاب می‌شود یعنی دوره‌ای از زندگی شاعر تبدیل به یک کتاب شده است. سرعت در انتشار کتاب یعنی حوادث مکرر و متفاوت؛ این‌قدر متفاوت که مثلا نمی‌شود شعرهای کتاب دوم را با کتاب سوم (که به لحاظ زمانی با هم نزدیک هستند) جمع کرد و به انتشار رساند؛ اما گاهی مواقع شاعرانی را می‌بینم که سه دفتر شعر در دو سال منتشر کرده‌اند و شعر‌های‌شان تفاوتی هم با هم ندارد. این موضوع تعجب‌آور است.


شاعر مجموعه «آدم‌های مثلثی از خیابان‌ها آمده‌اند» در ادامه و با اشاره به فاصله زمانی انتشار کتاب اول و کتاب دومش گفت: حدود ۱۱ سال بین کتاب اول و کتاب دومم فاصله زمانی وجود داشت. کتاب اول من هیجانات شاعرانه و البته نگاه عاشقانه به زمانه‌ بود. آن روز‌ها تلاش داشتم به طور حرفه‌یی نامم میان شاعران هم‌سن و سال‌های خودم مطرح شود؛ اما امروز طور دیگری فکر می‌کنم؛ به استمرار فکر می‌کنم؛ به این که دستاوردی داشته باشم. شاید امروز و با کلید کوچک نتوانم؛ اما رویای آن در سرم خواهد بود.


گوهرپور ادامه داد: با این‌که آن سال‌ها کتابم از کاندیداهای جایزه شعر «کارنامه» شد، اما باز تردید درست یا غلط بودن انتشار کتاب تا مدتی با من ماند. سپس درگیر فلسفه شدم و با علاقه ادامه دادم؛ تا این‌که دوباره شعر برایم جدی شد؛ با این تفاوت که حالا می‌دانستم شعر کجای زندگی‌ام است، نسبتش با سایر پدیده‌های زندگی‌ام چیست و راهم را باید چگونه ادامه بدهم.


این شاعر گفت: مجموعه «کلید کوچک جهان» برای من شروعی دوباره است؛ حالا دیگر برایم اهمیت دارد که شروع کارم با حساسیت باشد؛ دست‌کم برای خودم اهمیت دارد که رفتارم با شعر پس از این مدت چگونه باشد. در این سال‌ها هم البته تمام تلاشم این بود که از خودم مراقبت کنم؛ به این معنا که روحم را از فضاهایی که ممکن است اسباب تیره شدن آن را – در نسبت با آفرینش شعر - فراهم می‌کند بر حذر باشم.


او اضافه کرد: ممکن است این موضوعات اصلاً برای برخی مهم نبوده و تمسخرآمیز هم باشد؛ اما من اعتقاد دارم که شاعر باید «مراقبه» داشته باشد. این کار در بلندمدت امکاناتی را برای روح ایجاد می‌کند که سراسر آفرینش را به همراه دارد؛ آفرینش ناب کلمات.


او سپس به برنامه‌های رونمایی کتابش اشاره کرد و گفت: در شهرهای یزد و کرمان تا دی‌ماه – یک ماه و نیم پس از انتشار کتاب - برای این کتاب مراسم رونمایی برگزار شده است. در تاریخ ۳۰ بهمن سال جاری هم برنامه‌ای یک‌روزه برای کتاب در همدان برگزار خواهد شد که میهمانان شاعری هم از تهران در این برنامه حضور خواهند داشت. میهمان ویژه این برنامه هم علیرضا بهرامی است.


گوهرپور در ادامه درباره پخش کتاب و وظیفه نشر روزبهان در این مورد هم توضیح داد: آقای حامد کنی مدیر نشر روزبهان این امکان برایش فراهم بود که کتاب را به خوبی پخش کند؛ اما در گفت‌وگویی که با هم داشتیم مدلی از پخش را پیش گرفتیم که کمی با پخش‌های دیگر متفاوت است. برای مثال ما برخی کافه‌های خاص را برای پخش کتاب انتخاب کرده‌ایم که در پوستر ویژه کتاب هم آورده‌ایم؛ البته از این جهت که هنوز تعداد این کافه‌ها به طور کامل معلوم نشده، انتشار پوستر به تعویق افتاده است.


او افزود: نمایشگاه کوچکی هم از تصاویر این کتاب که با تکنیک آبرنگ کار شده ماه گذشته در کرج برگزار شد.

گوهرپور کار‌شناسی زبان و ادبیات فارسی و کار‌شناسی ارشد پژوهش هنر دارد و پیش‌تر مجموعه شعر «آدم‌های مثلثی از خیابان‌ها آمده‌اند» از او در سال ۸۲ توسط نشر ثالث به انتشار رسیده که سال ۸۳ کاندیدای جایزه شعر «کارنامه» شده است.


«کلید کوچک جهان» حاوی ۴۵ شعر و ۴۵ تصویر است و تصاویر کتاب با تکنیک آبرنگ کار شده‌اند.

کد خبر: 78265
Share/Save/Bookmark