رقبایی که ایران را پشت سر گذاشتند
نگاهی به روند توسعه گردشگری ایران؛
رقبایی که ایران را پشت سر گذاشتند
با توجه با اینکه متوسط هزینه کرد گردشگران ایرانی در خارج از کشور حدودا” دو برابر گردشگران خارجی ورودی به کشور برآورد می شود ، بنابراین تراز اقتصادی گردشگری در پایان نیمه اول سال ۱۳۹۰ نیزمنفی بوده است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۴
به گزارش هنرنیوز، در این بین، کشورهای رقیب ایران در منطقه که با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب، رشد محسوسی در صنعت توریسم خود داشته اند، در گزارش مجمع جهانی اقتصاد، به مراتب بالاتر از ایران ایستاده اند. به جز ترکیه که در ردیف ۵۰ است و مدعی است می تواند سالانه ۳۵ میلیون گردشگر خارجی را به مرزهای خود فرابخواند، سایر کشورهای توریست پذیر همجوار نیز از ایران، پیشی گرفته اند. 

گزارش مجمع جهانی اقتصاد در بخش توریسم، تاکید می کند کشور گرجستان در رتبه ۷۳ ، آزربایجان در رتبه ۸۳ و کشور ارمنستان با یک درجه افزایش در ردیف ۹۰ از میان ۱۳۹ کشورجهان قرار گرفته اند. این در حالی است که رتبه ایران، از همه پایین تر و در پله ۱۱۴ متوقف مانده. 

این واقعیات از سوی یک نهاد معتبر جهانی در زمانی بیان می شود که مسئولان سازمان میراث فرهنگی سعی می کنند برای رونق دادن به گردشگری داخلی، از خروج گردشگران ایرانی از کشور، جلوگیری کنند. 

این مساله در حالی است که بر اساس چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ ابلاغی مقام معظم رهبری ، ما باید با این کشورها که متاسفانه در بخش گردشگری از ما پیشی گرفته اند و کشورما در دستیابی به اهداف سند چشم انداز در این بخش موفق عمل ننموده است .
 
گردشگری ایران،خطر فرهنگی واقتصادی!
آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران ، روایتی منفی از روند گردشگری ایران دارد ، اما با توجه به تاثیرات فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی این صنعت ، و تراز منفی گردشگری که حاکی از خروج گردشگران ایرانی و ضعف در جذب گردشگران خارجی است ، تاثیرات فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی که برای کشور در نتیجه این تراز منفی به ارمغان می آیید باید مورد توجه قرار گیرد. 

با توجه با اینکه متوسط هزینه کرد گردشگران ایرانی در خارج از کشور حدودا” دو برابر گردشگران خارجی ورودی به کشور برآورد می شود ، بنابراین تراز اقتصادی گردشگری در پایان نیمه اول سال ۱۳۹۰ نیزمنفی بوده و ارز ورودی گردشگران خارجی حدودا” ۷% ارز خروجی گردشگران ایرانی می باشد، به عبارت دیگر گردشگری نه تنها ارزآوری که نداشته ،موجب خروج ارز و بخشی ازدرآمدهای ملی شده است. با توجه به اثرات فرهنگی ،اجتماعی گردشگری ادامه این وضعیت برای کشور چه به لحاظ فرهنگی و چه به لحاظ اقتصادی اعلام خطر است . 

اردشیر اروجی ، مشاور و مدیر کل سابق دفتر برنامه ریزی ،آمار و اطلاعات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ، با تایید این مطلب معتقد است که : چون به لحاظ فرهنگی تاثیر گذاری کشور های خارجی به روی گردشگران ایرانی هفت برابر تاثیر گذاری کشور ایران روی گردشگران خارجی است و به لحاظ اقتصادی در وضعیت خوشبینانه در نیمه اول سال ۱۳۹0 ارز خروجی گردشگران ایرانی ۱۴ برابر ارز ورودی گردشگران خارجی برآورد می شود و این تراز منفی گردشگری نیز نسبت به سال گذشته اش یعنی 89 رو به افزایش بوده است.  

امروز کجا ایستاده ایم ؟
روزهای پایانی پاییز سال۱۳۹1  ، را در حالی سپری می کنیم که صنعت گردشگری داخلی آماده موج سفرهای نوروزی می شود ، اما برای اجرایی ساختن سند چشم انداز بیست ساله نظام از سال ابلاغ تا کنون غریب به هشت سال پشت سر نهاده ایم و در  دومین سال اجرای برنامه پنجم توسعه کشور قرار داریم ، امروز شاهد تراز منفی گردشگری سال ۱۳۹۰ ، کسب رتبه ۱۱۴ ایران در بازار جهانی گردشگری از لحاظ تعداد گردشگر جذب شده ایستاده ایم ،آری همچنان در حال توسعه هستیم ، توسعه ای که زمینه های کیفی اش موجبات غفلت های کمی در حوزه میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری را فراهم ساخته است .
امروز ،قابلیت هاو نقاط قوت گردشگری در نتیجه تراز منفی گردشگری کشور که طی سالهای گذشته روند رو به رشدی را داشته است ،زمینه ظهور یک خطر فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی را فراهم آورده است.
کد خبر: 50806
Share/Save/Bookmark