همه نشریات کودک و نوجوان نیازمند حمایت هستند
احمد عربلو در گفتگو با هنرنیوز؛
همه نشریات کودک و نوجوان نیازمند حمایت هستند
احمد عربلو گفت: با توجه به وضعیت گرانی کاغذ، من احساس خطر می کنم که شاید نشریه به سمت و سویی برود که ما دیگر نتوانیم آن را منتشر کنیم.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۵

عربلو با حضور در غرفه هنرنیوز در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در خصوص نشریه «یکی بود یکی نبود» اظهار داشت: این نخستین نشریه داستانی ایران است و توقع می رود که مسئولین از آن حمایت کنند؛ زیراکه ما در این نشریه بستر مناسبی ایجاد نموده ایم برای اینکه نویسندگان جوان در کنار نویسندگان با تجربه در این حوزه عرض اندام کنند. 

وی با اشاره به مشکلات خاصی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان وجود دارد گفت: از مشکلاتی که ما در ادبیات کودک و نوجوان داریم این است که برای دهه های پیش رو، نویسنده تربیت نکرده ایم، لذا اسامی به تکرار رسیده اند و ادبیات کودک و نوجوان به یک طیف افراد مشخص اختصاص یافته که سال هاست در این حوزه قلم می زنند و حضورشان اندکی تکراری شده است؛ ولی به دنبال این هستیم که از طریق این نشریه نویسندگان نوکار ظهور کنند و در کنار افراد با تجربه بتوانیم به وضعیت قصه نویسی ادبیات کودک و نوجوان تکانی بدهیم، لذا ما با این هدف نشریه را تاسیس کرده ایم. 

وی با بیان این مطلب افزود: وانگهی از آنجا که مجلات کودک و نوجوان بخش اعظمش تصویرگری است؛ در بخش تصویرگری تعدادی از تصویرگرانی را که به تازگی وارد این حوزه شده اند در نشریه بیاوریم تا رشدی داشته باشند و در این حوزه هم نشریه «یکی بود یکی نبود» جایی باشد که تصویرگران نو بتوانند در آنجا عرض اندام کنند. 

سردبیر نشریه «یکی بود یکی نبود» درباره جایگاه این نشریه در شرایط فعلی عنوان کرد: احساس من این است که این نشریه کم کم دارد در بین اهالی ادبیات کودک و نوجوان و مخاطبان این رده سنی جا می افتد. 

وی با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی حوزه نشر بیان داشت: با توجه به وضعیت گرانی کاغذ، من احساس خطر می کنم که شاید نشریه به سمت و سویی برود که ما دیگر نتوانیم آن را منتشرکنیم و این اصلا خوب نیست؛ گویی که فرزندی متولد شده و دارد تدریجا راه می رود، حال باید مواظب باشیم که طفل نوپا به مرض گرانی کاغذ نمیرد، این امر بسیار نگران کننده است. 

وی

نگاه مسئولان به ادبیات کودک و نوجوان باید ویژه باشد یعنی به عنوان یک ابزار بسیار خوب به آن نگاه کنند برای هدایت جامعه یعنی اگر بتوانیم زیرساخت های ذهنی بچه ها را تصحیح کنیم قطع یقین بسیاری از مشکلات آینده کشور حل خواهد شد
افزود: نشریه «یکی بود یکی نبود» به تدریج دارد مخاطبانش را پیدا می کند، ما اخیرا در چند نمایشگاه شرکت کرده ایم و الان احساس من این است که برخورد مخاطب با این نشریه بسیار خوب و دلگرم کننده است چراکه ما تحریره خوبی داریم و نویسندگان کودک و نوجوان آرام آرام به سراغ ما می آیند لذا حیف است این نشریه به خاطر وضعیت اقتصادی نشر، دیگر منتشر نشود. 

عربلو در پاسخ به این پرسش که« آیا بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان از نشریه به طور کامل حمایت می کند؟» اظهار داشت: بنیاد ادبیات داستانی حامی نشریه است اما خود بنیاد هم باید حمایت شود به عبارت دیگر ما منتظریم بنیاد ادبیات داستانی از نشریه اش حمایت کند و بنیاد هم منتظر است که از جایی حمایت شود، البته این موضوع قابل تعمیم به همه نشریات کودک و نوجوان است و همه آنها باید حمایت شوند. 

وی در ارزیابی وضعیت مطبوعات کودک گفت: نشریات کودک و نوجوان الان به لحاظ تعداد وضعیت بدی ندارند اما تعداد تیراژشان پایین است در حالیکه این رویه باید چنان پر شور باشد که رقابت بین نشریات این گروه سنی وجود داشته باشد و مخاطب حق انتخاب داشته باشد؛ زیراکه رقابت سبب می شود که سطح کیفی آثار بالاتر برود لیکن این رقابت متاسفانه هم اکنون وجود ندارد، یعنی ما بین خیل عظیم نشریات قرار داریم که از نظر تیراژ و کمیت اصلا در وضعیت مناسبی نیستند لذا باید فکری شود که در این وضعیت افت ایجاد نشود. 

عربلو با تاکید بر نگاه ویژه به ادبیات کودک و نوجوان گفت:خواهش من از مسئولان این است که به ادبیات کودک و نوجوان نگاه ویژه داشته باشند؛ یعنی ما بسیاری از حرف های اساسی و مفاهیم بنیادی را از طریق آموزش به کودک و نوجوان بیمه کنیم تا این مفاهیم در مورد نسل بعد به ثمر برسد لیکن متاسفانه ما زمانی شروع می کنیم به زدن حرف های اساسی که سنی از مخاطب گذشته است مثل فرهنگ راهنمایی رانندگی، همه ما قبول داریم که فرهنگ راهنمایی رانندگی در کشورمان پایین است علت اصلی اش این است که به کودکان و نوجوانان نسل قبل آموزش داده نشده است. 

وی با بیان این مطلب تصریح کرد: نگاه مسئولان به ادبیات کودک و نوجوان باید ویژه باشد یعنی به عنوان یک ابزار بسیار خوب به آن نگاه کنند برای هدایت جامعه یعنی اگر بتوانیم زیرساخت های ذهنی بچه ها را تصحیح کنیم قطع یقین بسیاری از مشکلات آینده کشور حل خواهد شد. 

وی در پاسخ به این پرسش که «تربیت نسل نو در چشم انداز نقد ادبی را چگونه می بینید؟» بیان داشت: باید بپذیریم جامعه ما الان قدری بد اخلاق است؛ احساس من این است که ما از دوره پایین با بچه ها کار نکرده ایم به نظر وضعیت می توانست خیلی بهتر باشد اگر آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد متولی به این امر با جدیت نگاه کند. 

وی افزود: هدف ما تنها گفتن داستان نیست هدف ما این است که از غالب داستان استفاده کنیم برای زندگی بهتر و مهارت های زندگی را از طریق داستان به بچه ها یاد بدهیم این شعار نیست و هدف ماست لذا اگر نشریه «یکی بود یکی نبود» پابرجا بماند در آینده یکی از نشریات خوب و خواندنی خواهد شد.

مریم خاکیان

کد خبر: 49044
Share/Save/Bookmark