بازیگری مغایرتی با شاعری ندارد/ می خواستم از خودم فاصله بگیرم
گفتگوی هنرنیوز با شمس لنگرودی؛
بازیگری مغایرتی با شاعری ندارد/ می خواستم از خودم فاصله بگیرم
شمس لنگرودی شاعر نام آشنای شعر معاصر و نویسنده «تاریخ تحلیلی شعر نو» در فیلم «احتمال باران اسیدی» نخستین فیلم بهتاش صناعی ها به ایفای نقش «منوچهر» پرداخت.
 
تاريخ : شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۴
به گزارش هنرنیوز، به بهانه اکران فیلم سینمایی «احتمال باران اسیدی» در سی و سومین جشنواره فیلم فجر به گفتگو با ایشان نشستیم؛

*آقای لنگرودی با توجه به اینکه شما از چهره های شعر معاصر ایران هستید رویکرد شما به سینما چیست و چه عاملی باعث شد در فیلم «احتمال باران اسیدی» به ایفای نقش بپردازید؟

اساسا زندگی بازی است و هرکسی برای بازی در زندگی راهی پیدا می کند و به واسطه آن سرگرم و راضی می شود؛ به نظر من رضایت خاطر انسان از زندگی مهم است.
این موضوع در هنر این نمود بیشتری دارد؛ چراکه هنر اساسا بازی است و در بازی زندگی، شعر، نمایشنامه، سینما و موسیقی هرکدام به نحوی بازی های تو در توی زندگی هستند لذا هر هنرمندی احساس کند در شاخه دیگری غیر از هنر اصلی اش استعداد دارد باید برود و به سایر استعدادهایش نیز بپردازد؛ برای مثال من استعداد نقاشی ندارم ولی استعداد موسیقی و بازیگری از همان ابتدا در وجود من بوده است و به همین دلیل سال ۱۳۵۰دوره بازیگری دیدم ولی بعد به دلایلی از آن دور شدم؛ اما بعدها که به من پیشنهاد نقش شد دیدم می توانم این کار را بکنم؛ بازیگری مغایرتی با شاعری ندارد کما اینکه فروغ فرخزاد هم شعر می سرود، هم تئاتر بازی می کرد و هم فیلم مستند میساخت؛ در دنیا این رویه متداول است برتولت برشت کارهای بسیاری در حوزه های مختلف هنر دارد؛ اکتاویو پاز هم تاریخ می نوشت، هم شاعر بود و هم دیپلمات؛ زیرا شاخه های هنر تناقضی با هم ندارند.


*چقدر فیلم نامه برایتان اهمیت دارد و چرا نقش «منوچهر» از خود شما در شعر فاصله دارد؟

فیلمنامه برایم مهم است و این نقش را پذیرفتم اتفاقا به این دلیل که با چهره شناخته شده من در شعر فاصله داشت؛ شخصیت آدمی که به جهان تنهایی پرتاب شده و نمی داند چه کند برایم جذاب بود می خواستم مدتی با آن زندگی کنم، مسیری که این شخصیت رفته بود که از تنهایی بیرون بیاد برایم جالب بود به همین دلیل سناریو را قبول کردم. من بسیار با احتیاط وارد سینما شدم؛ وانگهی پس از کارهای حوزه شعر و تالیف «تاریخ تحلیلی شعر نو» خسته بودم و می خواستم قدری از فضای خودم فاصله بگیرم به همین دلیل بازی در این فیلم برایم لذت بخش بود.


*آیا فکر می کنید این فیلم در جامعه ادبیات مورد استقبال واقع شود؟

الان نمی توانم در این باره اظهار نظر کنم اما به گمانم بازتاب های خوبی که در سینما و از جانب منتقدان داشته است در جامعه ادبی هم بعید نیست که مورد اقبال قرار گیرد.


*با توجه به اینکه سناریوی خوب در حوزه ادبیات بسیار اندک است آیا قصد ندارید فیلمنامه ای در حوزه شعر و ادبیات بنویسید؟


من چند بار تلاش برای این موضوع تلاش کردم لکن موفق نبودم لذا بعید است دست به نگارش فیلمنامه بزنم.


*اخیرا کتابی در دست تالیف یا انتشار دارید و آیا قصد ندارید دوباره به کار پژوهشی همچون «تاریخ تحلیلی شعر نو» بپردازید؟

«منظومه بازگشت» عنوان کتابی است که اخیرا نشر چشمه از من منتشر کرده است و یک شعر بلند پنجاه صفحه ای است. قصد ندارم به کار پژوهشی بپردازم چراکه «تاریخ تحلیل شعر نو» مرا بسیار خسته کرد.

گفتگو: مریم خاکیان
کد خبر: 79045
Share/Save/Bookmark