تشکیل بنیاد ادبیات نمایشی مشکلات حوزه تئاتر را حل خواهد کرد
گزارش هنرنیوز از آئین پایانی پنجمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران؛
تشکیل بنیاد ادبیات نمایشی مشکلات حوزه تئاتر را حل خواهد کرد
حمید شاه آبادی در آئین پایانی پنجمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران گفت: تشکیل بنیاد ادبیات نمایشی جز مهمترین کارهای اداره کل هنرهای نمایشی است و قطعا توجه به این حوزه بسیاری از مشکلات در حوزه تئاتر را حل خواهد کرد.
 
تاريخ : يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۳

 
آئین پایانی پنجمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران روز گذشته ۶ اردیبهشت با حضور حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
در این مراسم حمید شاه آبادی گفت: این روزها یاد آور تلاش ها و بزرگی های ملتی است که توانست افتخاراتی را بیافرینند و هنرمندان تئاتر نیز برای معرفی این روزها تلاش های بسیاری کرده اند. در سالی که اردیبهشت تئاتر ایران بنا نهاده شد هدف تنها تجلیل از پیشکسوتان بود و بعد از گذشت پنج سال از این اتفاق، امسال حال و هوای اردیبهشت تئاتر به گونه ای دیگر بود.
وی ادامه داد: با اخباری که از برگزاری این جشن دریافت شد متوجه شدیم که اردیبهشت تئاتر در پنجمین دوره خود سبب شد تا مخاطبان بیشتر با افراد نام آشنای تئاتر آشنا شوند. همدلی و همراهی اصحاب هنر در این جشن به گونه ای بود که باعث رشد تئاتر در سراسر کشور شد. در اردیبهشت تئاتر امسال علاوه بر تجلیل از هنرمندان تعاملی میان مخاطبان و هنرمندان به وجود آمد.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: هنر تئاتر به عنوان یک هنر موثر و تاثیر گذار بیش از گذشته نیازمند توجه و همدلی است و امیدواریم اردیبهشت تئاتر نگاهی به آینده باشد. تشکیل بنیاد ادبیات نمایشی جز مهمترین کارهای اداره کل هنرهای نمایشی است و قطعا توجه به این حوزه بسیاری از مشکلات در حوزه تئاتر را حل خواهد کرد.
در ادامه این مراسم قادر آشنا گفت: اردیبهشت تئاتر بهانه ای برای تقدیر از خادمان تئاتر در سراسر کشور است. بنا است از مدیران و پیشکسوتان در این جشن تجلیل شود و شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.
قطب الدین صادقی در ادامه این مراسم اظهار داشت: از نهمین کنگره جهانی تئاتر در سال ۱۹۴۸ زمانی که دبیر وقت این کنگره به پیشنهاد کشور فنلاند روزی را برای جهانی شدن تئاتر پیشنهاد کرد سال ها می گذرد و تا به امروز ۱۵۰ کشور، این روز را به رسمیت می شناسند.
وی ادامه داد: در این روز به ۳ اصل بزرگ می رسیم که عبارتند از ارتباط به منزله دانش نظری و خلاقیت عملی که تمام کشورها به آن رسیدند، همکاری در تمام سطوح و میان تمام اقشار هنر و آگاه سازی و حساس کردن افکار عمومی. این ۳ اصل ما را به نتیجه گیری بزرگی می رساند و آن برانگیختن نیروی خلاقیت و تولید نمایش و فرهنگ است.
این کارگردان خاطرنشان کرد: باید میان تمام گروه های تئاتر شهرستان و تهران تبادل دانش نظری و عملی صورت گیرد و مدیران از حال هنرمندان با خبر شوند. این خانواده پراکنده باید یکدیگر را پیدا کنند. اعتقاد دارم در راستای تحقق این اهداف بودجه بسیار مطرح است.
صادقی تاکید داشت: آنچه که می تواند در تئاتر کارساز باشد تلاش پیگیر و کار خوب است. اگر نمایش های با کیفیت باشند مسئولان متوجه میشوند که نباید بی توجه باشند. متاسفانه در تئاتر امکانات کم است و نیروهای انسانی بسیار زیاد و و اغلب پیشکسوتان و جوانان یکدیگر را نادیده می گیرند در صورتی که در تئاتر هیچ کس جای کسی را نگرفته است.
وی گفت: تئاتر ۲ دوره اقتباس و تالیف را دارد که در دوره تالیف افراد بسیاری آمدند اما کسی که در این راه حرکتی ارزشی برداشت حمید سمندریان بود که همیشه با آثارش نشان داد که در این راه موفق بوده است.
و از حمید سمندریان تقدیر شد.
بر همين اساس هنرمندان و كارشناساني همچون فرناز بهزادي، قطب‌الدين صادقي، كتايون حسين‌زاده، علي ظفر قهرماني‌نژاد، اردشير صالح‌پور، رضا حداد، اصغر گروسي، سيد رحيم موسوي، مهدي ثاني، منوچهر محمدپور، سلمان فرخنده، اردشير محمودي فر، ژوبين غازياني، همايون آقاميرزا مقيم علي آبادي، محمد عبداللهي، غلامرضا رحيميان، سحرا رمضانيان، سعيد تشكري، در كنار مسئولان و مديراني همچون قباد ميمنت‌آبادي، علي مريدي زاده، سيد لطف‌الله سپهر، علي سهندي، مجتبي ابراهيمي، مجيد سرسنگي، مهدي افضلي، منصور ايماني، سيدوحيد فخر موسوي، غلامرضا رحيميان، رجبعلي فلاح،‌مسعود سلطان‌زاده، انجمن هنرهاي نمايشي شهرستان ابوموسي، عبيد رستمي، رضا كمال‌علوي، مهدي دهاقين، عثمان رحيمي،‌سيد رضا علوي، علي موذن، جواد تميزكار، مختار جعفري‌نژاد، عليرضا اسماعيلي، رضا كحالي، علي رستم‌وند، فاطمه اسماعيلي، فريبرز اوليايي تقدير شدند.
در اين برنامه كه با اجراي محمد سلوكي برگزار شد فعالان رسانه در سال ۹۰ هم مورد تقدير قرار گرفتند. بر همين اساس نسرين نوري از شبكه خبر، فرزانه ابراهيم‌زاده از روزنامه شرق، روح‌الله زندي‌فرد از خبرگزاري فارس، سارا سالك از خبرگزاري هنرآنلاين، عماد شاطريان مدير نشر بيدگل، مهدخت اكرمي خبرنگار روزنامه هفت صبح، ايليا شمس سايت خبري، مهدي دهقان‌نيري مدير راديو نمايش، سيدجعفر بني‌هاشمي تهيه كننده برنامه صد، تقدير شدند.

کد خبر: 41406
Share/Save/Bookmark