برزیده: در «مزار شریف» به تاریخ و واقعیت کاملا وفادار بودیم
گزارش هنرنیوز از نشست پرسش و پاسخ فیلم «مزار شریف»؛
برزیده: در «مزار شریف» به تاریخ و واقعیت کاملا وفادار بودیم
نشست پرسش و پاسخ فیلم «مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسین برزیده پس از اکران این فیلم در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور تنی چند از عوامل و بازیگران برگزار شد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۷
به گزارش هنرنیوز در ابتدای این نشست عبدالحسن برزیده کارگردان این فیلم درباره انتخاب تم فیلم توضیح داد: این سوژه توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: مرداد سال ۱۳۷۷ یکی از دیپلماتهای بازمانده از کشتار دیپلماتهای ایرانی در افغانستان که الله داد شاهسوند نام داشت و قهرمان اصلی قصه است در یک مصاحبه تلویزیونی از خاطرات‌اش و چگونگی پیمودن راه طولانی ۱۹ روزه و رسیدن به ایران صحبت کرد، وقتی این مصاحبه را دیدم موضوع مزار شریف به شدت ذهنم را مشغول کرد.
در ادامه منوچهر شاهسواری تهیه کننده درباره این فیلم گفت: به دلیل همراهی یک گروه همدل تجربه بسیار خوبی برایم بود، از مسعود رایگاه ممنونم که در مقطعی با وجود شرایط پیچیده ای که برایمان به وجود آمده بود مجبور به تغییر شدیم و مسعود رایگان ما را از یک بحران نجات داد.
این تهیه کننده در ادامه این نشست درباره هزینه تولید فیلم سینمایی «مزار شریف» توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: اگر حوزه هنری به عنوان مالک فیلم اجازه می داد حتما صورت مالی هزینه ها به جز دستمزدها را روی سایت منتشر می کردم.
وی ادامه داد: هزینه تولید این فیلم با توجه به ابعاد وسیع آن با هیچکدام از پروژه های میلیاردی قابل مقایسه نیست. متاسفانه موظفم که عدد نگویم اما هیچکدام از ارقامی که خیلی ها برای این پروژه اعلام کرده اند صحت ندارد.
وی با بیان این مطلب افزود: یکی از تغییرات اساسی فیلمنامه ماجرای راز و احتمال وقوع جنگ بود که به شکل کوتاه در خاطرات حسن روحانی پیش از ریاست جمهوری او آمده، با صحبت های که میان گروه انجام شد پی‌رنگ فیلم را نجات در نظر گرفتیم و اگر در اتفاقات دیگر این ماجرا مداخله می کردیم از اصل موضوع جدا می‌شدیم.
وی اضافه کرد: حق نداریم دیدگاه های فردی را در مورد موضوعات ملی بگوییم بلکه باید مسئولانه و متعهدانه نسبت به هر موضوعی عمل کنیم. این خط کشی ها ما را از اصل موضوع دور می کنند.
برزیده کارگردان فیلم در تکمیل صحبت ها افزود: با نمایش «مزار شریف» سیمرغ بلورین جشنواره سی و سوم را گرفتم. ساخت این موضوع مدت ها روی شانه‌ام سنگینی می کرد. خوشحالم که به نمایندگی از سینماگران تا حدی این وظیفه را انجام دادم.
حسین یاری بازیگر این فیلم هم در ادامه گفت: از ترس حسن برزیده نخواستم شاهسوند را ببینم. زمانی که با برزیده کار می کنم باید شش دنگ حواسم به دیدگاه های او باشد به همین دلیل حس می کردم دیدار با شاهسوند مرا دچار دوگانگی می کند و نمی توانم آنچه را که کارگردان از من می خواهد به خوبی اجرا کنم.
محمد زرین دست فیلمبردار فیلم سینمایی «مزار شریف» درباره علت انتخاب همکاری با این پروژه به فیلمنامه خوب آن اشاره کرد و گفت: زمانی که فیلمنامه را خواندم به آن علاقه‌مند شدم؛ البته تا پیش از آن کم و بیش با پیگیری اخبار از اتفاقی که برای دیپلمات‌های مزار شریف افتاده بود مطلع بودم.
وی اظهار کرد: فیلمنامه را مطلوب ارزیابی کردم و به عنوان یک ایرانی وظیفه خود دیدم در نمایش گوشه ای از این بی انصافی تاریخی سهیم باشم.
مسعود رایگان دیگر بازیگر این فیلم بود که در نشست حضور داشت نیز گفت: اگر شخصیت نماینده شورای امنیت ملی را از این فیلم حذف می کردیم قطعا روایت داستان دچار لکنت می شد.
وی بیان کرد: سال ۷۷ که این اتفاق افتاد من ایران نبودم اما خبر آن به قدری حیرت آور بود که مدت ها از این همه خشونت در بهت و ناباوری بودم.
مهتاب کرامتی نیز گفت: با مدت کوتاهی که در خدمت گروه بودم تمام تلاشم بر باورپذیر بودن نقشم بود.
وی ادامه داد: با خواندن فیلمنامه بهت زده شدم و حسم این بود که نمی توانم از پس نقش یک زن افغان برآیم و به همین دلیل ابتدا از آقای برزیده خواستم گریم بشوم تا بدانم می توانم با این نقش ارتباط برقرار کنم یا نه که احساسم این است موفق شده ام.
کد خبر: 79077
Share/Save/Bookmark