تقاضای اساتید دانشگاه برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی شیراز
نامه جمعی از اساتید معماری و شهرسازی دانشگاه به مقام معظم رهبری
تقاضای اساتید دانشگاه برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی شیراز
«از آن مقام معظم تقاضا داریم در صورت صلاحدید با دستور جلوگیری از ادامه‌ی تخریب‌های عجولانه (در شیراز) و بدون پشتوانه‌ی علمی و فنی و برخلاف نظر دستگاه‌های قانونی مسئول، مقرر کنند از ادامه‌ی تخریب بافت تاریخی شهر شیراز جلوگیری و اقدامات علمی و فنی لازم برای ترمیم صدمات وارده به بافت تاریخی به عمل آید.»
 
تاريخ : يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۳۵


به گزارش هنرنیوز؛سومین دور تخریب‌ها در شیراز این‌بار بدون سروصدا و با یک ترفند خاص همراه بود، تخریب از دل خانه‌های تاریخی آغاز شد و با کامل کردن هدف‌شان در نهایت آن‌چه می‌خواستند را رو کردند و دیوارهای پوچ و تو خالی را در نیمه شب فرو ریختند و زمینی بایر درست در حریم درجه یک «مسجد عتیق شیراز» رونمائی کردند.

و حالا فقط یک لکه‌ی‌ با ارزش و تاریخی در قلب بافت تاریخی شیراز باقی مانده است، مسجد عتیق شیراز تا همین دو روز پیش؛ یکی از زیباترین معماری‌های اسلامی را در منطقه‌ی تردد مردم خود داشت و براساس سلسله مراتب موجودش، مردم محله از گذرهای باریک و کوچک به یک بنای عظیم و باشکوه مذهبی می‌رسیدند.

این منطقه از بافت تاریخی شیراز تا چند روز پیش چهار محله‌ی «لب‌آب»، «دوازده امام»، محله «بیات»، بازار «مرغ» و گذر «اسکندریه» را به هم متصل می‌کرد و در نهایت به «خدای خانه» یا «بیت المقدس» می‌رسیدند.

البته عمق فاجعه در این تخریب‌ها از حدود یک سال قبل در بافت تاریخی شیراز و برای اجرائی کردن طرح توسعه‌ی ۵۷ هکتار از بافت تاریخی شیراز آغاز شد و ادامه بافت تا دور دوم تخریب هم اوایل امسال در بخش دیگری از این بافت انجام شد. و هفته‌ی گذشته نیز دور سوم تخریب‌ها که این‌بار موجی جدید و ترفندی خاص داشت.

از همان زمان اساتید معماری و شهرسازی، دوستداران میراث فرهنگی و حتی مسئولان میراث فرهنگی شیراز تلاش می‌کردند در مقابل هر کدام از تخریب‌ها عکسی‌العملی نشان دهند، اما به نظر تا کنون در این زمینه موفق نبوده‌اند.

این اساتید اینک دست‌یاری به سمت رهبر معظم انقلاب دراز کردند، تا ایشان با تدبیر مناسب خود، دستوری مناسب در این زمینه داشته باشند.

در نامه‌ی گروهی از اساتید معماری و شهرسازی دانشگاه‌های کشور خطاب به مقام معظم رهبری آمده است؛ «در سال‌های اخیر،‌ به نام اقدامات عمرانی‌، بسیاری از شهرهای دوران اسلامی ایران و بالاخص بافت تاریخی و با ارزش شهر شیراز‌، متحمل خسارت‌ها و آسیب‌های فراوان تخریب آثار با ارزش فرهنگی و تاریخی شده است.

متاسفانه در سال گذشته بخش گسترده‌ای از بافت پیرامون حرم مطهر شاه چراغ‌ (ع) به همین بهانه دستخوش عملیات تخریبی شد و هم اکنون نیز حجم وسیعی از بناهای با ارزش در گونه‌های مختلف که واجد الگوهای اصیل معماری و برگرفته از مبانی اعتقادی اسلامی‌اند، در دست انهدام است.

آن رهبر عالیقدر و درد آشنا از شرایط موجود معماری و شهرسازی ایران و جهان،‌ به خوبی مستحضرند و بارها نسبت به ضرورت تغییرات بنیادی و رویکردی در این زمینه‌ها تاکید داشته‌اند ولی در جهان پر تلاطم امروز‌، عرصه‌های فرهنگی اصیل باشتاب قربانی سهل انگاری‌، کم آگاهی و مطامع اقتصادی و سیاسی توسعه دهندگان است و متاسفانه روش‌های علمی تحت فشار نیروی سرمایه به تنهایی نمی‌تواند مانع این هجمه همه جانبه شود. بنابراین تهاجم فرهنگی هر روزدامنه وسیع‌تری از گستره‌های جغرافیایی را دربر می‌گیرد.

اینک جای بسی تاسف است که در خانه پدری و در کشور اسلامی با توجیه توسعه اماکن مقدس‌، پا روی ارزش‌ها و دارائی‌های فرهنگی و اجتماعی بی‌نظیر خود می‌گذاریم و اعتقادات عمیق و ریه‌دار نیاکان را به باد نسیان و فراموشی می‌سپاریم.

اینجانبان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها از آن مقام معظم تقاضا داریم در صورت صلاحدید ضمن دستور جلوگیری از ادامه تخریب‌های عجولانه و بدون پشتوانه علمی و فنی و برخلاف نظر دستگاه‌های قانونی مسئول مانند سازمان میراث فرهنگی و شورای عالی شهرسازی‌، مقرر کنند از ادامه‌ی تخریب بافت تاریخی شهر شیراز جلوگیری و اقدامات علمی و فنی لازم برای ترمیم صدمات وارده به بافت تاریخی این شهر براساس ضوابط و استانداردهای رایج به عمل آید.»

به گزارش هنرنیوز؛ در طول سه روز گذشته پیگیری های هنرنیوز برای برقراری ارتباط با  مسئولان میراث فرهنگی فارس از جمله مصیب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی استان، ابراهیم قزلباش معاون میراث فرهنگی نتیجه ای در بر نداشته است.

لازم به ذکر است اسامی امضا کنندگان این نامه نزد هنرنیوز، محفوظ است.
کد خبر: 83000
Share/Save/Bookmark