طرح‌های پیشنهادی برای بافت تاریخی شیراز
مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز خبرداد:
طرح‌های پیشنهادی برای بافت تاریخی شیراز
«بافت تاریخی شیراز از دوره رضاخان دستخوش تغییر و تخریب بوده است و همچنان این موضوع ادامه دارد، هرچند که امیدواریم روزی شاهد توقف آن باشیم. اما متأسفانه میراث فرهنگی هم به دنبال طرح‌هایی نرفت که اگر قرار به تغییر در بافت تاریخی است حداقل این تحول در مسیر منطقی باشد.»
 
تاريخ : دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۳


به گزارش هنرنیوز؛ مسوولان میراث فرهنگی استان فارس یا گوشی‌هایشان را برنمی‌دارند و یا خاموش است و یا در دسترس نیست. و این گونه خیالت را راحت می‌کنند که احتمالاً پاسخگوی اتفاقات رخ داده در بافت شیراز نخواهند بود و روزه سکوت بهترین جواب به پرسش‌هایی است که افکار عمومی از آنها دارد؟! پیش‌تر هم مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز در نمی‌دانم چندمین دفعه از نیست و نابود شدن خانه‌های تاریخی شیراز گفته بود که در مورد تخریب‌ها صحبت نخواهد کرد و این مسولیت به مقام های بالاتر تفویض شده است و آنها باید پاسخ بدهند اما وی حاضر است در مورد برنامه‌های پیشنهادی برای بافت تاریخی سخن بگوید.

عبدالرضا نصیری، در گفت و گو با هنرنیوز؛ درباره بافت تاریخی شیراز می‌گوید: جدای از موضوع تخریب‌های میدانی خیلی موضوعات دیگری وجود دارد که اگر در پایگاه پیگیری شود به نظرم برای بافت تاریخی شیراز بهتر باشد. اگر در مورد همین تخریب‌ها طرح‌های پیشنهادی جایگزین ارائه شود، تبعات کمتری احساس خواهد شد. ما به دنبال این طرح‌ها هستیم.

وی با اشاره به این که موضوع مداخله در بافت تاریخی یک موضوع با سیر طولانی است که ادامه‌دار هم خواهد بود، می‌افزاید: بافت تاریخی شیراز از دوره رضاخان دستخوش تغییر و تخریب بوده است و همچنان این موضوع ادامه دارد، هرچند که امیدواریم روزی شاهد توقف آن باشیم. اما متأسفانه میراث فرهنگی هم به دنبال طرح‌هایی نرفت که اگر قرار به تغییر در بافت تاریخی است حداقل این تحول در مسیر منطقی باشد.


بافت تاریخی مستندنگاری شود
مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز مستندنگاری را یکی از این موارد عنوان می‌کند و می‌گوید: با مستند نگاری حداقل اگر خانه‌ای تخریب شود دیگر این گونه نیست که هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد معماری آن نداشته باشیم. بنابراین بحث ضرورت مستندنگاری را به دفتر مرکزی میراث فرهنگی در تهران اطلاع داده‌ایم.

سرمایه گذاران بیایند

او درباره ورود سرمایه‌گذاران در بافت تاریخی و احیا آن مانند خانه‌های کاشان اظهار می‌کند: خوشبختانه این اتفاق طی دو سه سال اخیر رخ داده است و یک موج در این زمینه ایجاد شده است و در حال پیشروی است و شاید تنها امیدواری در بافت تاریخی همین مساله باشد. به عنوان مثال سرمایه‌گذاری وجود دارد که همزمان روی پنج تا شش خانه کار می‌کند، احیا شش خانه دیگر را هم انجام داده است این در حالی است که چند سال پیش اصلاً چنین چیزی وجود نداشت.

نصیری درباره طرح‌های پیشنهادی پایگاه بافت تاریخی شیراز به سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: ما در دوحیطه پیشنهاداتی را ارائه کردیم که اتفاقاً پنج شنبه گذشته با مدیرکل امور پایگاه‌ها هم صحبت‌هایی شد و ایشان قول مساعدت داده‌اند.

 ۱۵طرح پیشنهادی

وی با بیان این که در بخش طرح‌های مطالعاتی حدود ۱۵ مورد پیشنهاد شده است، اظهار می‌کند: تهیه طرح ساماندهی چهار گذر در بافت تاریخی مانند گذر شاه علی، سنگ دقاقی‌ها، حاج زینل و طرح ساماندهی چهار سرای محدوده بازار مانند جبه خانه ، سرای روغنی و سرای گمرک و تکمیل پرونده‌های مستند‌نگاری و به روزرسانی پرونده‌های ثبتی و تعدادی کارهای اجرایی در بازار و بحث حفاظت از المان‌های خاص مانند سقاخانه‌ها، سازه‌های آبی، آب انبارها، ساباط‌ها مورد نظر است . همچنین طرح‌هایی که باید به آنها فکر کرد که اگر روزی خواست به مرحله اجرا برسد حداقل ما پیشنهادهای مفیدی درباره آن داشته باشیم.

فرق دسترسی با خیابان کشی

مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز اضافه می‌کند: همچنین در بافت دو نوع نگاه وجود دارد به عنوان مثال میراث فرهنگی سخن از دسترسی به میان می‌آورد اما مدیریت شهری از آن با عنوان خیابان‌کشی یاد می‌کند. هر دو اینها می‌تواند مشکل مردم را حل کند اما راه دسترسی یک موضوع مطالعه شده در بافت تاریخی توسط کارشناسان میراث و شهرداری است که تمام خانه‌های واجد ارزش تاریخی و حفاظت از همه المان‌های معماری تاریخی را مد نظر قرار می‌دهد و دسترسی را پیشنهاد می‌کند که لزوماً آنچه پیشنهاد می‌شود شبیه خیابان نیست اما در خیابان‌کشی، مدیریت شهری پیشنهاد دهنده است و با گذاشتن یک خط‌کش روی بافت تاریخی یک خیابان مستقیم را در نظر می‌گیرد و برایش هم مهم نیست چه تعداد از بناهای داخل این طرح واجد ارزشند و ممکن است با این کار تخریب شود.

او ادامه می‌دهد: قطعا در همه جای دنیا بافت‌های تاریخی با چنین مشکلاتی مواجه هستند اما خیلی منطقی و کارشناسی بهترین‌راه‌های دسترسی برای آنها برگزیده می‌شود و این یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن فکر کرد و طرح‌های پیشنهادی هم برای آن داشت.
کد خبر: 83043
Share/Save/Bookmark