عاقبت بانوی هفت هزار ساله / اسکلتی که در موزه دوران اسلامی جای گرفت؟!+ عکس
جنایت و مکافات کشف یک اسکلت
عاقبت بانوی هفت هزار ساله / اسکلتی که در موزه دوران اسلامی جای گرفت؟!+ عکس
اسکلت بانوی ۷ هزار ساله تهران عصر روز گذشته جمعه (۱۵آبان) به بخش موزه‌ی ملی ایران منتقل شد تا حدود یک ماه دیگر در بخش پیش از تاریخ به نمایش درآید.
 
تاريخ : شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۰
به گزارش هنرنیوز؛ اسکلت ۷۰۰۰ ساله مولوی دیروز به موزه دوران اسلامی منتقل شد! آبان ماه سال ۱۳۹۳ بود که در هنگام عملیات حفاری شرکت فاضلاب در منطقه مولوی تهران یافته های باستان شناسی توسط مهسا وهابی کشف شد که پس از توقف عملیات حفاری شرکت فاصلاب و انجام کاوشهای باستان شناسی اسکلت یک بانوی ۷۰۰۰ ساله پیدا شد.




پس از آن بود که پژوهشگاه باستان‌شناسی در یک مانور تبلیغاتی سعی در جلب افکار عمومی برای این یافته باستان‌شناسی داشت . این تیترهای تبلیغاتی تا بدان جا پیش رفت که داد اهالی باستان‌شناسی کشور را درآورد که با کشف یک اسکلت تهران ۷ هزار ساله نمی‌شود؟!





پس از آن در دی ماه ۹۳ هنگام افتتاح موزه گرافیک تهران بود که بزرگان اعم از شورای شهر، سازمان زیباسازی، میراث فرهنگی تهران و پژوهشگاه دور هم جمع شدند و اعلام کردند که سایت موزه‌ای در محل کشف احداث می‌کنند.



آنها حتی اینقدر ذوق زده بودند که تا محل کشف اسکلت هم قدم رنجه کردند.
این زمان سپری شد تا با نزدیک شدن به فصل بارش و سرما رسانه‌ها در گزارش‌هایی جویای احوال مسافر ری شدند. در ۲۷ مهر ۹۴ احمد محیط طباطبایی، مشاور رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی خبری ناگهانی از انتقال اسکلت به موزه ایران باستان داد.



اما ۲۹ مهر ۹۴ سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور اعلام کرد؛ پس از بررسی های پژوهشکده باستان شناسی در روز گذشته موضوع انتقال منتفی و تصمیم بر آن شد که اسکلت ۷۰۰۰ ساله در سایت موزه باقی بماند




پس از آن در شنبه ۹ آبان ماه، رئیس پژوهشگاه خبری را با این عنوان منتشر کرد؛ اسکلت بانوی هفت هزار ساله از نظر علمی باید به موزه‌ی ملی ایران منتقل شود.





و رسانه ها را مقصر اعلام و افزود؛ رسانه‌ها آن‌قدر فشار آوردند و فضایی درست کردند که اجازه ندادند کارشناسانی که باید کار علمی کنند، به کارشان برسند و بررسی های علمی را انجام دهند




و اینک ۱۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵ به گفته شهرام شهریار فعال میراث فرهنگی تهران اسکلت به موزه دوران اسلامی منتقل شد!! البته بدون فشار رسانه‌ای؟!



اینک خبر می‌رسد که ‌این اسکلت در هفته‌ پژوهش (۲۵ آذر) در کنار آثار مربوط به چشمه علی که همزمان با کشف اسکلت در این محوطه به دست آمده‌اند، در بخش پیش از تاریخ موزه‌ی ملی ایران به نمایش درمی‌آید.




حال همچنان یک پرسش باقی است آیا قصه سایت موزه شدن محوطه کشف اسکلت این بانو نیز به اندازه خودش رمزآلود است و باید ۷ هزار سال بگذرد تا یک نفر داستان پرآب آن را کشف کند و بگوید پشت پرده چه گذشت؟!



کد خبر: 84481
Share/Save/Bookmark
نظرات : ۱
ناشناس : 
رسانه ها اجازه ندادند که یک عده ای بابت این اسکلت 7000 ساله پول کلانی به جیب بزنند.
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۷:۲۷:۴۴