هیچ ارتباطی بین اسکلت کشف شده با هفت هزار ساله بودن شهر تهران وجود ندارد
پاسخ دکتر وحدتی نسب به دکتر چایچی؛
هیچ ارتباطی بین اسکلت کشف شده با هفت هزار ساله بودن شهر تهران وجود ندارد
دکتر حامد وحدتی نسب با اشاره به این که تفاوتی اساسی مابین قدمت حضور انسان و اسکلت انسان وجود دارد، گفت:آیا صحت و سقم هر کشف باستان‌شناسی تنها منوط به تایید عزیزان شاغل در پژوهشکده باستان‌شناسی است؟
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۳

به گزارش هنرنیوز؛ در پی درج مصاحبه ای با دکتر احمد چایچی - مدیر گروه اشیا فرهنگی – تاریخی پژوهشکده باستان‌شناسی با عنوان «دکتراحمد چایچی: شهر تهران ۷ هزار ساله نیست» و با توجه به اشارات ایشان به بخشی از مصاحبه دکتر حامد وحدتی نسب- انسان‌شناس پیش از تاریخ- با یکی از رسانه ها ، این استاد دانشگاه خواستار درج پاره ای از  توضیحات در رسانه هنرنیوز شد. متن زیر پاسخ دکتر وحدتی نسب به اظهارات دکتر چایچی است.

پایگاه محترم خبری هنر نیوز
با سلام و احترام
پیرو مصاحبه سرکار خانم مریم اطیابی خبرنگار محترم میراث فرهنگی با آقای احمد چایچی در تاریخ یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ درباره اسکلت مکشوفه در جنوب تهران، نکات ذیل به استحضار رسانیده می‌شود:
 
الف) محوریت کلی بحث بر سر ۷۰۰۰ هزار ساله نامیده شدن تهران از جانب برخی مراجع خبری بوده که نکته‌ای بجا است. همانگونه که خود نیز پیش‌تر اشاره کرده‌ام، این یافته حاکی از حضور انسان در ۷۰۰۰ سال پیش در گستره جغرافیایی است که امروزه تهران خوانده می‌شود و بی‌تردید هیچ ارتباطی با سابقه شهرنشینی و هفت هزار ساله بودن تهران نداشته و ندارد. این نکته‌ای است که کاوشگر محترم محوطه دکتر اسماعیلی جلودار و دکتر ملک شهمیرزادی نیز مکرر بیان داشته‌اند.
 
ب) در خلال گفتگو، آقای چایچی در پاسخ به پرسش خبرنگار محترم مبنی بر: «چرا پژوهشگاه به دنبال اثبات ۷ هزارساله بودن تهران است. وقتی حتی خبرنگاران این حوزه هم می‌دانندکه با یک اسکلت و چندسفال و یک اجاق تهران ۷ هزارساله نمی‌شود؟» عنوان می‌فرمایند: «هیچکدام از این افراد از پژوهشکده باستان‌شناسی نیستند. اقای وحدتی نسب، ملک و حتی خود آقای اسماعیل جلودار–سرپرست هیأت کاوش- از پژوهشکده نیستند و هیچ مرجع علمی شاغل از داخل پژوهشکده این موضوع را تأیید نکرده است.»
 
پاسخ ایشان حاکی از این مطلب است که نامبردگان اصرار بر ۷ هزارساله بودن تهران دارند! پر واضح است که هر علاقمند به تاریخ تهران می‌داند که سابقه تهران بعنوان یک شهر و نه منطقه‌ای جغرافیایی به سختی فرا‌تر از دوران قاجار قابل ردیابی است. آیا ایشان گمان کرده‌اند که استاد گرامی دکتر ملک شهمیرزادی چنین نکته بدیهی را نمی‌دانند؟! و یا شاید از آنجا که ایشان، دکتر اسماعیلی و بنده از اعضای پژوهشکده باستان‌شناسی نیستیم، حق اظهار نظر درباره موضوعات مرتبط با تخصص خود را نداریم! آیا صحت و سقم هر کشف باستان‌شناسی تنها منوط به تایید عزیزان شاغل در پژوهشکده باستان‌شناسی است؟
 
ج) آقای چایچی در فرازی دیگر از فرمایشات خود آشکارا سخنان اینجانب در سایت خبرگزاری میراث فرهنگی مورخ ۶ بهمن ۱۳۹۳ تحت عنوان: حضور انسان ۵۰ هزار ساله هم در تهران بعید نیست، را تحریف کرده‌اند. ایشان از قول بنده عنوان نموده: «اقای وحدتی نسب می‌گوید اگر اسکلت ۵۰ هزارساله هم پیدا شود تعجب نمی‌کند. این حرفش اشتباه است. چون استخوان ۵۰ هزارسال باقی نمی‌ماند بلکه فسیل است که باقی می‌ماند و به علت فعالیت‌های شدید زمین قطعاتی از آن بدست می‌آید. تاکنون در دنیا خیلی به ندرت شاید بقایای دگرگون شده یکی دو اسکلت کامل۵۰ هزارساله پیداشده آنهم به شکل فسیل (سنگ شده). این هم ادعای خیلی غریبی است که ایشان کرده است.»
 
حال آنکه با نگاه به سایت خبرگزاری میراث فرهنگی روشن است که متن کلام بنده چنین بوده: «... می‌گویم که حتی اگر عنوان شود که قدمت حضور انسان در جغرافیای امروزین تهران به ۵۰ هزارسال پیش هم برسد، من تعجب نمی‌کنم». نکته تامل برانگیز این است که کجا بنده از اسکلت نامی آورده‌ام که ایشان با سخاوتمندی برای حقیر تفاوت فسیل و استخوان را تدریس فرموده اند؟! پر واضح است که تفاوتی اساسی مابین قدمت حضور انسان و اسکلت انسان وجود دارد. ضمن اینکه جهت اطلاع ایشان شایان ذکر است که اسکلت‌های نسبتا کامل انسانی فسیل شده فرا‌تر از یکی دو عدد بوده و می‌توان به: ناریوکوتومه، لوسی، کبارا، لافراسی، لاشاپل، شنیدار، سیما و ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد.

کد خبر: 78950
Share/Save/Bookmark