«مومیا» برایم شبیه نمایشنامه های رادی است
گفتگوی هنرنیوز با هادی مرزبان کارگردان تئاتر؛
«مومیا» برایم شبیه نمایشنامه های رادی است
هادی مرزبان در گفتگو با هنرنیوز گفت: زمانی که متن «مومیا» را خواندم به شدت به یاد نمایشنامه های رادی افتادم چرا که این متن نیز به شدت تحت تأثیر رادی و نوشته هایش است و شبیه متن های او است به همین خاطر تصمیم به اجرای آن گرفتم.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۰
هادی مرزبان کارگردان تئاتر در گفتگو با هنرنیوز از اجرای نمایش «مومیا» در بخش میهمان سی امین جشنوراه تئاتر فجر خبر داد و گفت: به دعوت رحمت امینی دبیر جشنواره سی ام تئاتر فجر نمایش «مومیا» را که ایوب آقاخانی نویسنده آن است را دربخش میهمان به صحنه خواهم برد.
وی در مورد نحوه انتخاب این متن ادامه داد: بعد از گذشت سالها به جهت اینکه سطح سلیقه ام کمی تغییر پیدا کرده است متن های زیادی را برای حضور در جشنوراه مطالعه کردم تا اینکه به متن «مومیا» رسیدم و زمانی که آن را خواندم از این کار بسیار خوشم آمد و چون می دانستم که آقاخانی هم ارادت خاصی به اکبر رادی و نوشته هایش دارد این متن را انتخاب کردم.
این کارگردان در ادامه افزود: دوستانی هستند که ازدور به اکبر رادی و سبک نوشتن او آشنایی دارند و در رابطه با او و نوشته هایش صحبتهای بسیاری کرده اند و نظراتی هم داشته اند، اما من به عنوان کسی که اکثر کارهایم بیشتر ازمتون رادی بوده، که به صحنه رفته، نوشته هایش رابه خوبی می شناسم و به قول خود رادی تجربه ربع قرنی پشت کارهای من و رادی است و به علت فکر و درد مشترکی که هر دوی ما با هم داشتیم به جاهای خوبی رسیدیم و آن اجرای نمایشنامه های رادی بود.
هادی مرزبان در مورد نوع نوشتار نمایشنامه های اکبر رادی گفت: نمایشنامه های رادی علاوه بر سبک خاص دیالوگ نویسی، جامعه شناسی خاصی هم
این نویسنده همیشه مینیاتورگونه دیالوگ هایش را می نوشت به همین علت هیچ زمانی نمی توان متن هایش را کم و زیاد کرد
دارد. دیالوگ نویسی رادی شبیه به مینیاتور بود. این نویسنده همیشه مینیاتورگونه دیالوگ هایش را می نوشت به همین علت هیچ زمانی نمی توان متن هایش را کم و زیاد کرد چراکه همه چیز سرجایش خودش به زیبایی بیان شده است.
کارگردن نمایش «هملت با سالاد فصل» خاطر نشان کرد: زمانی که متن «مومیا» را خواندم به شدت به یاد نمایشنامه های رادی افتادم چرا که این متن نیز به شدت تحت تأثیراکبر رادی و نوشته هایش است و این به این خاطر است که آقاخانی به رادی و نوشته هایش ارادت بسیاری داشته است.
مرزبان درمورد ویژگی های این نمایشنامه افزود: زمانی که از ایوب آقاخانی متنی را  برای شرکت در جشنواره خواستم، آقاخانی این متن را به من دادند و گفتند که با شناختی که من از شما دارم این متن مناسب شما است، در آن زمان من در مسافرت بودم و بسیار دوست داشتم ببینم که ایوب اقاخانی چه متنی را برای من انتخاب کرده، هنگامی که از مسافرت برگشتم بعد از خواندن نمایشنامه دیدم که آقاخانی چه خوب مرا شناخته است به همین خاطر «مومیا» را که باسلیقه ام همخوانی داشت را برای فجر آماده کردم. 
وی در رابطه با انتخاب نمایشنامه هایش برای اجرا اضافه کرد: همیشه معتقدم که یک هنرمند زمانی که یک کار هنری عرضه می کند در کارهایش حرفها، پیامها و دردهایی دارد که می خواهد آنها را نشان دهد، من درتمام آثارم دغدغه اصلی ام فقر و بی عدالتی بوده وسعی کرده ام که این دو مورد در انتخاب متن هایم برای کار در اولویت باشد، البته موارد دیگری هم بوده که دغدغه من باشد اما این دو مورد همیشه برای من مهم و در اولویت بوده است. در «مومیا» این دو مقوله به خوبی در نظر گرفته شده ضمن اینکه نمایش به مسائل اجتماعی به خوبی پرداخته است البته تصمیم دارم تا یکی از کارهای رادی را به روی صحنه ببرم.
کارگردان نمایش «خانمچه و
من درتمام آثارم دغدغه اصلی ام فقر و بی عدالتی بوده وسعی کرده ام که این دو مورد در انتخاب متن هایم برای کار در اولویت باشد
مهتابی» تأکید داشت: دراین نمایش هم مانند اکثر نمایش هایم از حرکات فرم استفاده کرده ایم البته در ابتدا قصد نداشتیم تا از حرکات فرم استفاده کنیم اما در لحظاتی از کار به این نتیجه رسیدیم که نیاز داریم تا از حرکات فرم استفاده کنیم و این حرکات فرم بازی در سایه است.
وی تصریح کرد: «مومیا» نمایشی با سه اپیزود است که هر اپیزود داستانی مستقل از دیگر اپیزودها دارد اما در نهایت هر سه اپیزود به هم وصل هستند و در عین مستقلی به هم متصل اند.
هادی مرزبان از نحوه تمرینات گروه گفت: ما در اداره تئاتر تمرینات نداشتیم، چراکه آنجا پلاتوهای تمرین را در روزها و ساعت های خاصی در اختیار ما قرار می دادند به همین خاطر تمرینات ما حدود یک ماه و نیم است که در چهارسو انجام می شود و بازیگران هر اپیزود در روزهایی که مشخص می شد در محل تمرین برای آماده شدن کار جمع می شدند.
کارگردان «لبخند باشکوه گیل» افزود: طراحی صحنه «مومیا» در راستای دیگر کارهایم است یعنی فضایی رئال. با این تفاوت که در این کار سه خانه اشرافی، روشن فکرانه و محقر خواهیم داشت که برای هرکدام از این اپیزودها است.
وی از بازیگران این نمایش گفت: در این کار فرزانه کابلی، شهرام عبدلی، صبا کمالی، بهرام ابراهیمی، سیروس همتی و نیکا سلیمانی ایفای نقش می کنند و ۲ بازیگر خردسال نیز در کار داریم که بازیگر حرکات فرم ما نیز هستند که لیلی قره چه داغی و شبناز شجاعی هستند. گروه برای اجرا آماده است.
از دیگر عوامل این نمایش فرزانه کابلی به عنوان طراح حرکات موزون، وحید لاری طراح صحنه، طراح لباس خوشنویسان، مشفق موسیقی ، فریبا ورکیانی دستیار کارگردان ، مهری آسایش مدیر صحنه، مدیر تهیه باقر مرادی ومنشی صحنه آزیتا خرمی هستند. 
مرزبان در پایان خاطر نشان کرد: در آینده تصمیم دارم تا یکی از نمایشنامه های دیگر اکبر رادی را به روی صحنه ببرم اما الان تمرکزم بر روی اجرای نمایش «مومیا» در سی امین جشنواره تئاتر فجر هستم.
کد خبر: 35781
Share/Save/Bookmark