«صلاح الدین» سردار بیت المقدس
نگاهی بر تازه های نشر؛
«صلاح الدین» سردار بیت المقدس
کتاب «صلاح‌الدین» نوشته « جان دونپورت» و ترجمه « لیلا علی مددی زنوزی» هفتمین کتاب از مجموعه یازده جلدی «رهبران جهان باستان» است که از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۹

به گزارش هنرنیوز، صلاح‌الدین به گمان برخی‌ها بزرگ‌ترین رهبر مسلمانان در طول تاریخ بوده است. کتاب حاضر زندگی جنجالی او را از هنگام تولد در شهری غبار گرفته و دور افتاده تا برپایی سلطنتش، دنبال می‌کند. نبردها، محاصره‌های هولناکی که از آن‌ها جان سالم به در برد، یورش‌های متهورانه‌ای که رهبری کرد و سپاهیانی که به کلی به نابودی کشاند، همگی بر شهرت صلاح‌الدین در مقام فرمانده نظامی مجرب می‌افزایند. او قادر بود با ریچارد شیردل پادشاه زیرک و افسانه‌ای انگلستان رقابت کند وبه قدری شجاعانه بجنگد که به تنها سلطان مسلمانی تبدیل شود که تاکنون شرح زندگی‌اش به اسلوب غربیان ترجمه شده است. با این همه، کتاب حاضر شرح وقایع زندگی مردی متفکر و شیفته اسلام است که هنگام قرائت آیات الهام‌بخش قرآن می‌گریست و از سر لطف دشمنان خویش را می‌بخشید. سربازی کارکشته بود که به راحتی می‌خندید، به مردم عشق می‌ورزید و کسی بود که سلطان مسلمانان و صلاح‌الدین شد. 

دونپورت در فصل دوم با پرداختن به پیشنهاد پاپ اوربانوس به نجیب‌زادگان اروپا در کلرمون فرانسه که مقدمه اولین جنگ صلیبی را فراهم کرد و سقوط شهر بیت‌المقدس در ۱۰۹۹ م و پایان بیش از ۴۵۰ سال حاکمیت اسلام و سرآغاز دوره طولانی مدت سیطره مسیحیان بر سرزمین مقدس، اوضاع مسلمانان و صلبیون وکشمکش‌های میان آنها طی این سال‌ها را مورد بررسی قرار داده است. در این فصل درباره قرار ورود ناخواسته صلاح‌الدین یه این منطقه پرآشوب می‌خوانیم: «وقتی صلاح‌الدین در سال ۱۱۳۸ م. متولد شد، دنیا بسیار کوچک شده بود. تنش‌های انباشته شده در طول دهه‌ها، سال‌های مدیدی بود که فوران کرده و منجر به وقوع یک رشته از جنگ‌های وحشیانه میان مسیحیان و مسلمانان ـ در مجموع مشهور به جنگ‌های صلیبی ـ شده بود.» 

صلاح‌الدین در واقع با نام صلاح‌الدین یوسف بن ایوب به دنیا آمد. او در محلی که امروزه عراق نامیده می‌شود، متولد شد. او با استفاده از راهی که پدر و عمویش برایش هموار کردند، توانست به افتخار سلطانی مصر و سوریه دست یابد که این امر نشان دهنده ماهیت پویا و پرمخاطره سیاست اسلامی و بازی‌های قدرت است. 

فصل سوم کتاب زندگی صلاح‌الدین را همراه با بازی‌های سیاسی و ماجراها بر سر قدرت تا رسیدن او به سلطانی سوریه و مصر را بازگو می‌کند. 

صلاح‌الدین با در دست گرفتن قدرت در سوریه با مخالفت‌هاو موانع جدی روبرو شد. او ابتدا برای تثبی سلطانی خود در پی انحاد بین مسلماناند درآمد و از این رو به شهرهای حلب و موصل و حمص حمله کرد تا با از بین بردن مخالفان خود فرمانروایی‌اش را گسترش دهد. او همچنینی با آرام کردن درگیری‌های مذهبی داخلی توانست سپاهی برای مبارزه با صلبیون گرد آورد. 

دونپورت در فصل‌های میانی کتاب به نبردها و محاصره‌های مختلف بین سپاهیان صلاح‌الدین و صلبیون می‌پردازد. پیروزی صلاح الدین در هورنز واقع در حطین و فتح بیت‌المقدس در فصل پنجم بررسی شده‌اند. 

در فصل ششم می خوانیم: «صلاح‌الدین در مسیر خود به سوی کانون ضدحملات صلبیون، خیلی سریع انطاکیه در سوریه را تسخیر کرد. صلبیون مسیحی در صدد باز پس گرفتن بیت‌المقدس بودند و صلاح‌الدین مجبور بود از آن دفاع کند، و در عین حال بکوشد تا قلمرو تحت اختیار خود را افزایش دهد.» بدین ترتیب صلبیون برای باز پس گرفتن بیت‌المقدس در اولین اقدام خود شهر عکا را به محاصره خود درآوردند. و صلبیون توانستند با فرماندهی ریچارد شیردل و فیلیپ در دوازدهم ژوئیه سال ۱۱۹۱ م سقوط کرد. 

رویارویی نهایی صلاح‌الدین و ریچارد در بیت‌المقدس و درگیریهای دیگر بین آنها که آثار نا مطلوبی از آن بر جای می‌ماند و همچنین توانی که از دست داده بودند در نهایت جنگ را به سمت آتش بس کشاند و جنگاوران از دوم سپتامبر سال ۱۱۹۲ م به مدت چهار سال ملزم به رعایت آن شدند. دونپورت در دو فصل هفتم و هشتم درگیری‌های نهایی و آتش بس میان صلاح‌الدین و صلبیون را از زوایای مختلف بررسی می کند. همچنین در دو فصل پایانی کتاب به واپسین روزهای سلطان صلاح‌الدین و اقدامات او و نیز میراث و جانشینان او پرداخته است: «اگرچه جانشینان او در حفظ افتخارات سلسله ایوبیان در دوران حیات وی ناتوان بودند، صلاح‌الدین هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین رهبران مسلمان تاریخ به شمار می‌آید: رهبری که گرو‌ه‌های مختلفی را برای جنگیدن علیه صلبیون اروپا متحد ساخت.» 

کتاب «صلاح‌الدین» نوشته « جان دونپورت» و ترجمه « لیلا علی مددی زنوزی» هفتمین کتاب از مجموعه یازده جلدی «رهبران جهان باستان» است که از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است. این کتاب در ۱۳۵ صفحه و شمارگان ۲۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده و با قیمت ۳۵۰۰ تومان منتشر شده است.

کد خبر: 43626
Share/Save/Bookmark