«پیوست فرهنگی» و ضرورت تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ
نگاهی بر تازه های نشر؛
«پیوست فرهنگی» و ضرورت تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ
کتاب «پیوست فرهنگی»، تالیف حسن بنیانیان با بررسی نقش فعالیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در تحولات فرهنگی جامعه و چیستی، ضرورت و آثار آن از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۸

به گزارش هنرنیوز، بنیانیان درک صحیح ایده پیوست فرهنگی را از منظر الگوی پیشرفت اسلامی و ایرانی و لزوم وجود نقشه مهندسی فرهنگی برای جامعه امروز ما، نقطه شروع موثری برای فهم بسیاری از رهنمود های مقام معظم رهبری دانسته و در این کتاب، ابتدا به دلایل اهمیت فرهنگ و ضرورت مدیریت فرهنگی در جامعه امروز ایران اشاره کرده و در ادامه به تشریح عوامل تغییر دهنده جامعه، ذیل شش محور عمده پرداخته است. 

محور اول؛ تأثیرات افراد، سازمان ها و نهادهایی که مأموریت اصلی آنها اصلاح جامعه است. محور دوم؛ پیامدهای فرهنگی فعالیت های افراد، سازمان ها و نهادها که در عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فعالیت می کنند.
در محور سوم به تحولات ناشی از پیشرفت های علمی، فنی، جمعیتی و توسعه ای در داخل کشور پرداخته می شود. همچنین تاثیرات ناشی از تهاجم آگاهانه دشمنان به مبانی فرهنگی جامعه محور چهارم مباحث کتاب را به خود اختصاص داده است. 

در بخش بعدی و محور پنجم به آثار و پیامدهای الگوگیری از نوع سازمان دهی ها، علوم انسانی تولید شده در جوامع دیگر و فرایندهای جهانی شدن پرداخته می شود. محور ششم این کتاب هم درباره تحولات ناشی از پیشرفت های علمی و فنی در سطح جهان است. 

در پاسخ به این سوال که چه طرح هایی مشمول پیوست فرهنگی می شود، توضیح داده شده است که از نظر قانونی، معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری فهرست این طرح ها را تعیین می کند؛ لیکن به نظر نویسنده، اگر مدیران شناخت صحیحی درباره فلسفه پیوست فرهنگی پیدا کنند، منتظر دستور مافوق یا اجبار قانون نخواهند شد. 
کافی است وجدان مذهبی و علاقه ایشان به ساختن ایران اسلامی با آثار و برکات داشتن پیوست فرهنگی برای هر تصمیم مهم مدیریتی پیوند بخورد، آنگاه تلاش خواهند کرد با تامین منابع و دعوت از متخصصان اهل فن، رسالت خویش را عملی سازند. به ویژه اینکه پس از انجام مطالعات پیوست فرهنگی ، مشخص خواهد شد که بسیاری از راه حل ها یا نیازمند منابع نیست یا با هزینه های بسیار محدودی عملی خواهد شد؛ زیرا در حوزه فعالیت های بسیار محدودی عملی خواهد شد، زیرا در حوزه فعالین‌های محتوایی فرهنگ، بیشتر راه حل ها معطوف به اصلاح روش ها و ایجاد تحول در بینش و رفتار نیروی انسانی است. 

مولف کتاب یکی از آثار و فوائد پیوست فرهنگی را افزایش ارزش و اهمیت علوم انسانی در جامعه و جذب استعدادهای درخشان بیان کرده و در توضیح آن می نویسد: «یکی از عوامل مهم کندی پیشرفت در کشورهای در حال توسعه، جذب بیش از حد استعدادهای درخشان به حوزه های علوم فنی و مهندسی و علوم پزشکی و دفع آن ها از حوزه های پیچیده تر علوم انسانی است. دو علت عمده این مسله، نداشتن موقعیت ارزشمند اجتماعی و ضعف گردش مالی و درآمدهای اقتصادی برای فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی است. با گسترش تدوین و اجرای پیوست فرهنگی، انتظار می رود حضور در حوزه مباحث علوم انسانی از رونق اقتصادی و تاثیرگذاری اجتماعی بیشتری برخوردار شود و به طور طبیعی بخشی از استعدادهای برجسته جامعه به سوی این علوم جلب شوند.» 

بنیانیان در بخش های پایانی ضمن تشریح تفصیلی آثار و برکات پیوست فرهنگی در جامعه و خود طرح، به فهرستی طولاتی از دلایل کم توجهی و بی توجهی به ضرورت اصلاح فرهنگ در جامعه امروز ایران اشاره کرده است. به این امید که مدیران با شناخت این عوامل، انگیزه لازم را برای شروع عملی تدوین پیوست فرهنگی برای تصمیمات مهم سازمان خود پیدا کنند. 

کتاب «پیوست فرهنگی» به ضرورت اجرای دستور مقام معظم رهبری مبنی بر مهندسی فرهنگی امور پرداخته است و با موضوع اصلی، نقش فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در تحولات فرهنگی، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این کتاب در ۱۹۰ صفحه و با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده و با قیمت ۷۹۰۰ تومان عرضه می شود.

کد خبر: 66868
Share/Save/Bookmark