موضع گیری حوزه هنری به نفع سینمای ایران نیست
محسن محسنی نسب در گفتگو با هنرنیوز؛
موضع گیری حوزه هنری به نفع سینمای ایران نیست
برخی ها برای منافع خود با مدیریت سینما مشکل دارند
محسن محسنی نسب نویسنده وکارگردان سینما گفت: برخی از جریانها با مدیریت سینما و شخص رییس سازمان سینمایی مشکل دارند و اعتراضات اخیر به برخی از فیلمها را هم فقط برای نفع خودشان به راه انداخته اند .
 
تاريخ : جمعه ۲۵ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۶


محسن محسنی نسب نویسنده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگارسینمایی هنرنیوز اظهار داشت: روندی را که سینمای ایران مسیری تا به امروز طی کرده و به اینجا رسیده حاصل کار یک نفر یا جریانی نیست یا حاصل کار مدیریت سینما نیست؛ بلکه درطول این سالها همه کار کردند تا سینمای ایران به اینجا رسیده و نمی توان گفت که اتفاقات اخیر سینمای تقصیر مدیریت سینمای امروز است.
وی افزود: در دهه ۸۰ که فیلمهای جشنواره

برخی از جریانها هستند که با مدیریت سینما و شخص رییس سازمان سینمایی مشکل دارند و این اعتراضات را فقط برای نفع خودشان به راه انداخته اند و دلشان به حال سینمای ایران نمی سوزد
پسند و گلخانه ای برای رفتن به اروپا رواج داشت و در کنار آن سینمای هالیوود و بالیوود هم فیلمهایی می ساختند که مخاطبان خودشان را داشتند در مقابل برخی از فیلمسازان خودمان با سیاه نمایی تلاش داشتند از جشنواره های خارجی جایزه بگیرند؛ سینمای هالییود و بالیوود هم با استفاده از فرهنگ خودشان دست به تولید انبوه فیلمهایی می زند که بتوانند برفرهنگ دیگر کشورها غلبه کنند و مخاطبان خاص خودشان را داشته باشند.
محسنی نسب ادامه داد: اولین فرق بین انسان و حیوان «جوانمردی» است و بعد از انقلاب و به نظر من با ساخت فیلمهای جشنواره پسند و گلخانه ای، به مرور جوانمردی در سینمای ایران از بین رفت و این آگاهانه اتفاق افتاد و اما سینمای هالییود و اروپا با استفاده از هر آنچه که داشتند شروع به ساخت فیلمهایی با مضامین قهرمان پروری و نمایش جوانمردی کردند و درمقابل ما اسیر ساخت فیلمهایی شدیم که مخاطب نداشت و ضد جوانمردی عمل می کردند.
وی خاطرنشان کرد: با خداحافظی جوانمردی از سینمای ایران؛ فیلمسازان شروع به ساخت فیلمهایی خانوادگی با مضامین «خیانت» و «دروغ» کردند و در مقابل ساخت فیلمهای سطحی کمدی هم رونق گرفت. در جشنواره سال گذشته فیلم فجر هم با توجه به
کسانی که اعتراضات عید نوروز و اعتراضات اخیر به نمایش برخی از فیلمها را به راه انداخته اند و در عید نوروز به خیابان رفته اند قطعا در حذب و گروه های خود منافعی دارند می خواهند به نفع خودشان کار کنند
اینکه مدیریت سینما برای رشد سینمای ایران فضای بازی را ایجاد کرده بودند بسیاری از فیلمسازان و تهیه کنندگان به سمت ساخت فیلمهای خانوادگی رفتند اما باز متاسفانه فیلمسازان ما؛ راه را اشتباه رفتند و از فرصت ایجاد شده نتوانستند استفاده کنند .
محسنی نسب تاکید کرد: پس با این تفاصیل مدیریت سینما هیچ تقصیری در ساخت فیلمهای اخیر ندارد چون این فیلمسازان ما هستند که راه را بی راهه رفته اند. از طرفی برخی از جریانها هستند که با مدیریت سینما و شخص رییس سازمان سینمایی مشکل دارند و این اعتراضات را فقط برای نفع خودشان به راه انداخته اند و دلشان به حال سینمای ایران نمی سوزد و به نظرم آقای شمقدری باید موضوعاتی را که برای مردم و فرهنگ کشورخودمان در الویت هستند برای ساخت به فیلمسازان پیشنهاد دهند ولو اینکه ایشان همیشه به عنوان یک فرد دلسوز تلاش کرده اند که سینمای ایران هر روز به رشد و بالندگی برسند.
وی در مورد سخنان رییس حوزه هنری که گفته بود امسال ۱۵ فیلم در سینماهای حوزه هنری اجازه اکران نخواهند یافت هم ابرازداشت: بخش هایی مثل حوزه هنری یک سری خط هایی می گیرند که اصلا به نفع سینمای ایران نیست. کسانی که اعتراضات عید نوروز و اعتراضات اخیر به نمایش برخی از فیلمها را به راه انداخته اند و در عید نوروز به خیابان رفته اند قطعا در حذب و گروه های خود منافعی
حوزه هنری نباید مقابل قانون بیاستد و خود سر عمل کند. همه باید از قانون تمکین کنند. خودسر عمل کردن فقط باعث تضعیف سینمای ایران می شود
دارند می خواهند به نفع خودشان کار کنند و به همین دلیل نظرات خودشان را تحمیل می کنند و هدفشان هم فقط تضعیف مدیریت سینما است چرا که در طی این سالها مردم خودشان ثابت کردند که برای دیدن فیلم بد به سینما نمی روند.
کارگردان «یاس های وحشی» عنوان داشت: ارگانی مثل حوزه هنری تا به حال چند فیلم تاثیر گذار ساخته است؟ اصلا فیلمی در خصوص جوانمردی و ترویج فرهنگ کشورمان برای سینمای ایران ساخته است؟ به نظر من فیلمهایی هم که در طی این سالها حوزه هنری ساخته عمدتا آثار پرهزینه ای بودند که گیشه خوبی هم نداشته اند و در واقع حوزه هنری همیشه از یک سری از فیلمسازان خاص حمایت کرده و در مقابل نسبت به اکثر فیلمسازان ما بی تفاوت بوده و ازآنها حمایتی نکرده است.
محسنی نسب در پایان گفت: حوزه هنری نباید مقابل قانون بیاستد و خود سر عمل کند. همه باید از قانون تمکین کنند. خودسر عمل کردن فقط باعث تضعیف سینمای ایران می شود و در صورتی که در طول این سالها و به خصوص در دوره مدیریت جدید سینما شخص آقای شمقدری زحمات فراوانی برای رشد و پیشرفت سینمای ایران انجام دادنده اند.

کد خبر: 39289
Share/Save/Bookmark