سابقه حوزه هنری در ساخت فیلمها مشخص است
عباس بابویهی در گفتگو با هنرنیوز:
سابقه حوزه هنری در ساخت فیلمها مشخص است
یک تهیه کننده سینمای ایران گفت: حوزه هنری بر خلاف ادعاهایش مبنی بر حمایت از فیلمهای ارزشی ؛ بیشتر نگاه جناحی را در عدم اکران دو فیلم نوروزی اعمال کرده است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۵

 
عباس بابویهی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در واکنش به تصمیم حوزه هنری مبنی بر عدم اکران دو فیلم نوروزی و همچنین ۱۵ فیلم دیگر افزود: باید ساختار کل سینما ایران را دوباره مورد شناسایی قرار داد چرا که این ساختار؛ یک ساختار مدیریتی است و بیشتر از اینکه هنرمند و فیلمساز در این ساختار حاکم باشد، مدیریت حاکمیت دارد. متاسفانه حوزه هنری، این مدیریت را به عنوان یک امر ملوک الطوایفی و همچون یک جزیره برای خودش

سابقه حوزه هنری در ساخت فیلمها مشخص است اگر فیلمهایی را که تا کنون تولید کرده مثل فیلم آدم برفی، مرد عوضی و غیره را مورد توجه قرار دهید متوجه خواهید شد که هیچ کدامیک از آنها، بهتر از فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» نبوده است و اغلب تولیدات حوزه، منحط تر از این دو فیلم بوده است.
محفوظ می داند و آمار و ارقام هم نشان می دهد که حوزه آن نقشی را که در رشد و تعالی سینمای ایران با وجود داشتن نیمی از سینماها باید داشته باشد، ندارد. 

وی ادامه داد: با وجودی که بودجه فیلمسازی حوزه هنری حدود دو و نیم میلیارد تومان در سال است اما حوزه، پولی را که از سینماهای تحت پوشش خود بدست می آورد چندین و چند برابر پولی است که از سوی مجلس شورای اسلامی به آن اختصاص می یابد و حوزه این پول را در تشکل اداری خود و همچنین اداره سینماهای تحت پوشش خود استفاده می کند بنابراین نگاه حوزه هنری بر خلاف ادعاهایش همواره نگاه اقتصادی است.
 
بابویهی با بیان اینکه حوزه هنری، بیشتر قدرتش در سینماداری است و این قدرت با مدیریتی که طی سالها در حوزه بوجود آمده به انحای مختلفی اتفاق می افتد اظهار داشت: با توجه به تعداد سینماهایی که بخش خصوصی و بویژه حوزه هنری در اختیار دارد، وزارت ارشاد خیلی نمی تواند نقش اساسی و یک دستی در تصمیم گیری اکران فیلمها داشته باشد چرا که حوزه هنری همواره در پی جریان اقتصادی و ایجاد موج است.
 
وی با اشاره به تولیدات حوزه هنری یاد آورشد: سابقه حوزه هنری در ساخت فیلمها مشخص است اگر فیلمهایی را که تا کنون تولید کرده مثل فیلم آدم برفی ، مرد عوضی و غیره را مورد توجه قرار دهید متوجه خواهید شد که هیچ کدامیک از آنها، بهتر از فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» نبوده است و اغلب تولیدات حوزه، منحط تر از این دو فیلم بوده است. 

بابویهی گفت: متاسفانه ساختار فرهنگی کشور، متولی ثابت و قدرتمندی ندارد و جای یک مرکز استراتژی فرهنگی در کشور خالی است و به همین جهت است که حوزه فرهنگ و بویژه سینما توسط جریانهای مختلف شارژ می شود به گونه ای که شورای انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد،
اگر قرار باشد تصمیمی برای برداشتن فیلمی از اکران - که به اعتقاد عده ای نامناسب است- برداشته شود حتما باید این تصمیم از سوی وزارت ارشاد باشد.
حوزه هنری، معاونتهای شهرداری، بنیاد مستضعفان و دهها جای دیگر برای سینما تصمیم گیری می کنند و هر کدام نگاههای مختلفی بر این حوزه دارند .
این سینماگر با اشاره به کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: متاسفانه این کمیسیون به جای اینکه طرحی را برای مسائل فرهنگی کشور مدون بکند و موضوعات فرهنگی کشور را مورد توجه قرار دهد همواره به دنبال ادعاهایی است که از گوشه و کنار نسبت به سینما مطرح می شود. 

وی با تاکید براینکه تولیّت سینمای کشور با وزارت ارشاد است افزود: اگر قرار باشد تصمیمی برای برداشتن فیلمی از اکران - که به اعتقاد عده ای نامناسب است- برداشته شود حتما باید این تصمیم از سوی وزارت ارشاد باشد به عبارت دیگر؛ اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی باید آنقدر مقتدر باشد همان طوری که فیلمی را اکران می کند همان طور هم بتواند با تمهییداتی که خودش صلاح می داند آن را از اکران بردارد اما این امر در کشور ما دیده نمی شود چرا که در این مملکت، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که باید به مباحث بسیار بزرگتری در حوزه فرهنگی بپردازد دو بار مصاحبه می کند و خواستار برداشتن دو فیلم گشت ارشاد و خصوصی می شود.

کد خبر: 39588
Share/Save/Bookmark