آشنایی خواهران طلبه با حوزه سینما نگاه آنها را نسبت به هنر گسترش داده است
زینب خسرو شاهی در گفتگو با هنرنیوز:
آشنایی خواهران طلبه با حوزه سینما نگاه آنها را نسبت به هنر گسترش داده است
یک دانشجوی رشته الهیات گفت: معمولا افرادی که گرایش مذهبی دارند تمایلی برای ورود به عرصه هنر و سینما ندارند اما در چند سال اخیر و به برکت دولت جدید این گرایش ها افزایش یافته است.
 
تاريخ : شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۵

زینب خسرو شاهی دانشجوی رشته الهیات و یکی از هنرجویان کارگاه فیلمنامه نویسی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز گفت: خوشبختانه آشنایی خواهران طلبه با حوزه سینما توانسته دید و نگرش آنان را نسبت به سینما گسترش دهد البته معتقدم باید آن جوشش و استعداد در هنرجوی سینما وجود داشته باشد تا در آینده در کارهای هنری او متبلور شود.

وی افزود: من بر این باورم که آشنایی قشر دینی و مذهبی با مقوله سینما می تواند روند سینما ایران و جهان را تغییر دهد. تا کنون بیشتر سینماگران ما، تحصلیکرده های قبل از انقلاب بودند که نه تنها زمینه دینی و مذهبی نداشتند بلکه بیشتر مبانی غربی را برای سینما تجویز می کردند و تنها تعدادی اندکی پس از انقلاب به حوزه سینما افزوده شدند که اکثر آنها هم از مبانی اعتقادی محکمی برخوردار نبودند ویشتر بر اساس یک شور و حال، وارد سینما شدند که خیلی از آنان هم از ادامه کار منصرف شدند در حالی که حضور قشرهای مذهبی در سینما می تواند چشم اندازهای خوبی را برای سینما به ارمغان بیاورد.

خسرو شاهی با بیان اینکه بنده به ضرورت آشنایی طلاب با سینما معتقدم چرا که از این طریق می توان مبانی بومی و در افق بالاتر، مبانی شیعه را وارد حوزه سینما کرد ادامه داد: ما اگر هزار بار هم سینماگران را با مباحث دینی و اخلاقی آشنا کنیم اما تا آنها دغدغه این مسائل را نداشته باشند باز هم نمی توانیم از آنها انتظار هنرمندان متعهد را داشته باشیم .

این هنرجوی کارگاه فیلمنامه نویسی اظهار داشت: به نظر من، اگر چه سینمای ایران در زمینه مسائل دینی و مذهبی تلاش هایی انجام داده است اما باز هم جای کار زیادی باقی مانده است که باید در سالهای آینده جای خالی آنها پر شود .

وی یاد آور شد: سینمای ایران به جز مقوله جنگ؛ فقط در چند مورد توانسته به موضوعات دینی و مذهبی بپردازد آن هم موضوع مذهبی بوده اما در پیشرفت اخلاق در جامعه؛ تاثیری نداشته و اینگونه نبوده که بتواند به همراه خودش، فرهنگ مبتنی بر اخلاق را وارد جامعه نماید.

زینب خسرو شاهی اضافه کرد: سینمای ما ظرفیت به تصویر کشیدن مباحث دینی و اخلاقی را به شرط ورود نسل جدید به سینما را دارد. معتقدم باید کسانی وارد سینما شوند که دغدغه دینی داشته باشند و از کارهای سفارشی پرهیز نمایند.

وی بیشترین دغدغه طلاب را توجه به موضوعاتی از قبیل اخلاق و خانواده عنوان کرد و یاد آور شد: متاسفانه برخی از فیلمسازان ما، خودشان را خیلی پایبند به تولید فیلم بر اساس اخلاق و خانواده نمی دانند از این رو بیشتر موضوعات خانوادگی سینمای ایران؛ حول محور، « خیانت زن به شوهر» می چرخد که همچون سیاه چالی برای سینمای ایران خواهد بود.

این بانوی آشنا به سینما، ارتباط بیشتر حوزه علمیه با سینما را مفید ارزیابی کرد و گفت: همواره آشنایی به هر مقوله ای ، مانع برداشتهای غلط از یک موضوع می شود لذا اگر طلاب از سینما - که امروز در سطح دنیا بسیار فراگیر شده است - شناخت بیشتر و بهتری داشته باشند مطمئن باشید نگاه آنان به سینما نیز بهتر خواهد شد و خواهند توانست اظهار نظرها تخصصی تری در خطبه ها، سخنرانی ها و توصیه های خود به مردم داشته باشد.

به گفته وی برخی از سوء تفاهماتی که در حوزه هنر و سینما رخ می دهد ممکن است از عدم درک و تحلیل گوینده نسبت به این هنر باشد از این رو، آشنایی نزدیکتر با حوزه سینما می تواند درک و تحلیل گوینده را افزایش دهد.

به گفته این هنرجوی فیلمنامه نویسی ؛ سینمای ایران هنوز نتوانسته در تحولات دینی و بیداری اسلامی نقش بسزایی داشته باشد در حالی که ظرفیت این کار را دارد اما به شرطی که سینماگران آن، دغدغه دین و مذهب داشته باشند.

وی از فیلمهایی مثل «طلا ومس»، «رنگ خدا» و «آژانس شیشه ای» به عنوان فیلمهایی یاد کرد که توانسته است نظر قشر مذهبی را جلب نماید.

خسرو شاهی از موضوعاتی مثل شهادت، جنگ، مادران شهید و انقلاب به عنوان موضوعاتی نام برد که مایل است در باره آنها فیلمنامه بنویسد.
کد خبر: 41548
Share/Save/Bookmark