طلبه‌ها ورود به عرصه سینما را اولویت چندم خود می‌دانند
ریحانه داستان پور در گفتگو با هنرنیوز:
طلبه‌ها ورود به عرصه سینما را اولویت چندم خود می‌دانند
یک دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم بسیاری از سیاست گذاران حوزه علمیه چندان مخالفتی با ورود طلاب به عرصه سینما ندارند اما این طلبه ها هستند که ورود به عرصه سینما را اولویت چندم خود می دانند و اولویت اول برای آنها همچنان درس خواندن است.
 
تاريخ : شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۴

ریحانه داستان پور دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث و همچنین منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد تاثیر آشنایی قشر مذهبی با مقوله سینما افزود: معتقدم یکی از مشکلات عمده سینمای ایران این است که فقط به یک جنبه اجتماع می پردازد این موضوع سینمای ما را از واقعیت جامعه دور می سازد.

وی ادامه داد: توجه به زندگی مردم عادی، در سینمای ما مغفول مانده است و من احساس می کنم سینماگران ما با اینکه اکثر آنها از طبقه پایین جامعه هستند اما گویا اصل خودشان را فراموش کردند و تنها به یک قشر از جامعه می پردازند و به همین علت آثارشان تک بعدی شده و شاید کسانی که مثل من مذهبی هستند این اعتراض را دارند که چرا سینمای ایران اینقدر تک بعدی است و بقیه قشرها را فراموش کرده است . مشکل سینمای ما این است که مردم خودشان را در سینما نمی بینند و من به عنوان یک دختر مذهبی که در این کشور زندگی می کنم، خودم را در سینما نمی بینم.

داستان پور در پاسخ به این سوال که چقدر به ضرورت آشنایی اقشار مذهبی با سینما معتقدید اظهار داشت: من به این آشنایی خیلی معتقدم و به همین دلیل هم در حالی که دانشجوی علوم قرآن و حدیث هستم وارد عرصه سینما شدم. من معتقدم این قشر مذهبی بودند که تحول بزرگ انقلاب را در کشور ایجاد کردند و باعث شدند تا دنیا دید تازه ای به سرزمین ما پیدا کند؛ امروز ما احتیاج به یک تحول بنیادی دیگری داریم تا به اصل خودمان برگردیم و فاصله خود را با ارزش ها کم کنیم. البته منظور من فقط فیلم های دفاع مقدسی نیست بلکه فیلمهایی که مفاهیم دینی را به معنای حقیقی نشان دهند. بعضی از فیلمهای هالیوودی خیلی بهتر از ما به مسائل دینی می پردازند نه بخاطر اینکه آنها به مساله دینی و اسلامی اشراف دارند بلکه به این خاطر که با دغدغه به مسائل نگاه می کنند.

وی با بیان اینکه اقشار مذهبی باید نزدیکی بیشتری به سینما داشته باشند چرا که حرف جدید تری دارند تصریح کرد: هنوز این قشر مذهبی است که افکار انقلابی خود را حفظ کرده است بنابراین لازم است گروهی وارد عرصه سینما شوند که حرفی برای گفتن داشته باشند.

این منتقد سینما که همزمان با خواهران طلبه برخی از کلاسهای فیلمنامه نویسی و تحلیل فیلم را طی کرده است گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم بسیاری از سیاست گذاران حوزه علمیه چندان مخالفتی با ورود طلاب به عرصه سینما ندارند اما این طلبه ها هستند که ورود به عرصه سینما را اولویت چندم خود می دانند و اولویت اول برای آنها همچنان درس خواندن است.

داستان پور با اشاره به ظرفیت سینمای ایران برای به تصویر کشیدن مسائل دینی و اخلاقی این ظرفیت را یک ظرفیت بلقوه عنوان کرد و یاد آور شد: اینگونه نیست که سینمای ایران توان به تصویر کشیدن مسائل دینی و مذهبی را نداشته باشد اما نیاز به تلاش بیشتری دارد این در حالی است که ما هنوز راههای نرفته زیادی داریم و فضای روشنفکری کنونی سینما هم نمی تواند به ما کمک بکند و کسانی که فکر می کنند باید تحولی در سینما شکل بگیرد باید وارد میدان شوند. اگر سینما به مسائل دینی و اخلاقی بپردازد حتما از سوی مردم مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: گلایه من از سینماگران این است که جای مردم عادی و قشر مذهبی در سینمای جمهوری اسلامی کجاست؟ چرا برخی از فیلمسازان از پرداختن به زندگی عادی مردم دوری می کنند و تصورشان این است که اینگونه موضوعات، مورد پسند مخاطب نخواهد بود. من خودم برای چندین بار فیلم «سعادت آباد» را دیدم و این سوال برایم پیش آمده است که این آدمها، این زنان و مردان، این فضای خانه در کجای فرهنگ ما قرار دارد؟ شاید طبقه مرفه اینگونه زندگی کنند، اما آیا همه مردم به همین شیوه که در فیلم سعادت آباد زندگی می کنند هستند؟ و دغدغه آنان همسو با این افراد است؟ شاید دستان پشت پرده ای در کار است که خیلی مایل نیست سینمای ما به سوژه های طبقه پایین و مسائل دینی و اخلاقی بپردازد.

این منتقد سینما با اشاره به بیداری اسلامی در کشورهای منطقه گفت: سینمای ما هنوز نتوانسته است نقش موثری در بیداری اسلامی در منطقه داشته باشد در حالی که سینمای مستند نحو شایسته تری به این موضوع پرداخته است. ما حتی یک فیلم سینمایی در جشنواره نداشتیم که به بیداری کشورها بویژه کشور مصر بپردازد. حتی یک فیلمساز متوجه تقارن سرنگونی حسنی مبارک همزمان با جشن های پیروزی انقلاب اسلامی ایران نشد در حالی که این یک تقارن و تصادف جالبی بود اما اهالی سینما آنقدر از تحولات جهانی دورند که هرگز به چنین اتفاقاتی نمی اندیشند و بیشترین دغدغه آنها انحلال خانه سینما است، آنقدر که این انحلال در فیلمهایشان بازتاب داشت تحولات منطقه نداشت. متاسفانه سینمای ایران از جریان سیاسی جهان به دور مانده است.

داستان پور افزود: سوژه های تکراری در حال نابودی سینمای ایران است. امیدوارم روزی برسد که اهالی سینما به ارزشهای سنتی ما نزدیک شوند. من فیلم «یه حبه قند» را یک فیلم سنتی که برخی از آن دم می زنند نمی دانم چرا که این فیلم نشان از زندگی سنتی ایرانی نیست. من به عنوان یک دختر مذهبی ، زندگی سنتی دارم اما هیچ وقت سنتی زندگی کردن من به معنای ممانعت از پیشرفت نیست. بنابراین من نمی توانم تصویر خودم را در بین زنان فیلم «یه حبه قند» بیابم و این نشان می دهد که فیلمساز درک درستی از زندگی سنتی نداشته است.

این بانوی آشنا به سینما، با اعتقاد به آشنایی حوزه علمیه با سینما اظهار داشت: وقتی طلاب با ساختار سینما آشنایی داشته باشند بسیاری از مسائل برایشان حل شده خواهد بود البته منظور من از ساختار سینما، سینمای ایده آل نیست بلکه سینمای موجود است.

به باور وی، اگر حوزه علمیه با مقوله سینما آشنایی داشته باشد نتیجه بسیار بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

داستان پور با اشاره به حواشی اکران ۲ فیلم نوروزی یاد آور شد: متاسفانه عده ای نسبت به اکران ۲ فیلم نوروزی موضع گیری کردند در حالیکه این اعتراض های خیلی کارشناسی و به جا نبود این در حالی است که اظهار نظرهای تخصصی و کارشناسی کمک خواهد کرد تا ما به سینمای ایده آل برسیم و من احساس می کنم آشنایی قشری مثل حوزه علمیه که سالها از سینما دور بوده - و شاید هدفمند دور نگه داشته شده - خواهد توانست کمک شایانی به سینما بکند و حداقل کمک آن ، اظهار نظرهای منطقی و بدور از احساسی نسبت به فیلمها و سینما خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر طلبه ای نسبت به سینما آشنایی نزدیکتری داشته باشد مطمئن باشید که دیگر اظهار نظرهایش با موضع گیریهایش همراه نخواهد بود.

داستان پور با بیان اینکه اگر آشنایی حوزه علمیه با سینما محقق شود، شاهد فضای بهتری از اکنون خواهیم بود گفت: متاسفانه همیشه کسانی هستند که در موضع گیریهای خود اشتباه می کنند و نگاه غرض ورزانه ای دارند لذا معتقدم با آشنا سازی این افراد، می توان به تحقق فضای بهتر سینما امیدوار بود.
کد خبر: 41550
Share/Save/Bookmark