سینما خیلی سخت‌تر از آن بود که ما در حوزه علمیه فکر می‌کردیم
نرگس رحیمی در گفتگو با هنرنیوز:
سینما خیلی سخت‌تر از آن بود که ما در حوزه علمیه فکر می‌کردیم
یک هنرجوی حوزه سینما گفت: متاسفانه بحث معاد و دنیای پس از مرگ در سینما و فیلمهای ما بسیار تحریف شده و تخیل نویسنده بیشترین سهم را در آن ایفا می کند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۸


نرگس رحیمی هنرجوی حوزه سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد نقش کلاس های فیلمنامه نویسی در نگرش خواهران طلبه نسبت به سینما افزود: قبلا دید ما نسبت به فیلم و سینما فقط یک دید تماشاگر مابانه بود اما حالا دید ما تخصصی تر شده و نگاهمان به مقوله سینما و فیلم خیلی تغییر کرده است. قبل از آشنایی ما با حوزه سینما و کلاسهای فیلمنامه نویسی، انتظارات بیشتری از دنیای هنر داشتیم اما حالا متوجه شدیم که خیلی هم تقصیر هنرمندان اسلامی ما نبوده که نتوانستند این انتظارات را برآورده کنند لذا کار خیلی سختر از آن بوده که ما تصور می کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سینما توانسته گام مهمی در آشنایی مردم با مباحث اخلاقی و دینی بردارد تصریح کرد: اگر ما در کشوری زندگی می کردیم که حکومتش دینی نبود شاید همین مقداری که در سینمای ما درمورد دین کار شده خیلی هم خوب بود اما ما در کشوری زندگی می کنیم که حکومت اسلامی اداره کننده آن است لذا بیشتر از این از سینما و تلویزیون انتظار داریم.اما از سوی دیگر، هنوز از فضای هنر خیلی عقب نیستیم چون هنوز سی سال از انقلاب ما بیشتر نمی گذرد و فرصت آنقدر نبوده که سینما بتواند تحولات آنچنانی در زمینه دین و مذهب ایجاد کند اما این اتفاقات به مرور در حال رخ دادن است یعنی هم فیلمهای ما به سمت معناگراتر پیش می روند و هم هنرمندان ما با هویت بیشتری به مقوله دین و مذهب نگاه می کنند در حالی که قبل از این، تصور می شد سینما کاملا یک تز جدا بافته از فرهنگ دینی است اما خوشبختانه درسالهای اخیر، کارهای قابل تقدیری در زمینه دین صورت گرفته که البته با ایده آلها خیلی فاصله دارد.

رحیمی ادامه داد: بحث معاد و دنیای پس ازمرگ در سینمای ما خیلی تحریف شده و گویا سینماگران ما همان تز سینمای هالیوودی را که در این زمینه دست شان برای ارائه زندگی بعد از مرگ خالی است و از تخیل نویسنده استفاده می کنند را دنبال می کنند.

این طلبه دروس مذهبی یاد آور شد: در کشور ما با وجودی که آموزه های دینی در مورد جهان پس از مرگ کم نداریم اما فیلمهایی که معمولا ساخته می شود برگرفته از تخیلات نویسندگان است و پیوند آنچنانی با مذهب ما ندارد.
رحیمی معتقد است آشنایی حوزه علمیه با مقوله سینما و هنر خواهد توانست جلوی برخی از سوء تفاهماتی که ممکن است در آینده نسبت به بعضی از فیلمها رخ دهد را بگیرد چرا که دیگر نگاه طلاب به سینما کارشناسی تر می شود و همین امر، بسیاری از سوء تعبیرها را کاهش خواهد داد.

وی درعین حال گفت: خوشبختانه نگاه طلاب و حوزه علمیه از بعد از انقلاب به سینما بهتر شده است.

این بانو طلبه در مورد واکنش سینمای ایران در انعکاس و همسویی با بیداری اسلامی و تحولات منطقه با بیان اینکه سینمای ما در این زمینه کم کاری کرده است اظهار داشت: البته برخی مستندها به این رویداد واکنش های خوبی نشان دادند اما آن طوری که مردم باید متوجه بشوند که الان در مصر یا لیبی چه خبر است؟ و چه خطراتی انقلابهای آنها را تهدید می کند؟ بی خبرند در حالی که سینمای ما دراین زمینه، خیلی بهتر می توانست کار کند البته سختی کار را هم نباید نادیده گرفت چرا که نوشتن یک فیلمنامه قوی؛ حدود یکسالی زمان می برد در حالی که هنوز عمر برخی از انقلابهای منطقه به یک سال نمی رسد از این لحاظ شاید کم کاری سینمای ما تا حدودی، طبیعی باشد اما باز هم حداقل ها در این زمینه مغفول مانده است.

رحیمی در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوارید با آموزش خواهران طلبه با کلاسهای فیلمنامه نویسی، شاهد ورود فیلمنامه های دینی به بدنه سینما باشیم گفت: خیلی انتظار آنچنانی نمی توان داشت چرا که این خواهران هنوز در اول راه قرار دارند اما می توان امیدوار بود.

رحیمی ادامه داد: اگر سینماگران ما درونمایه مذهبی و درک صحیحی از مسائل اسلامی داشته باشند خیلی متفاوت تر نسبت با فردی که فقط به طور عامیانه، مسلمان است می توانند در انتقال مفاهیم دینی در آثار هنری موفق باشند لذا سخن من این نیست که یک طلبه یا یک فرد مذهبی، صد در صد می تواند مسائل اسلامی را در قالب سینما ارائه بدهد چرا که خلاقیت سینماگر نیز در این میان شرط اصلی است اما به نظر می رسد کسی که درک صحیحی از دین داشته باشد راحتر سینما را به سوی اسلامی شدن به پیش می برد.
کد خبر: 41542
Share/Save/Bookmark