امیدوارم بتوانیم نهضت فیلمنامه نویسی دینی را احیا کنیم
زهره صادقی در گفتگو با هنرنیوز:
امیدوارم بتوانیم نهضت فیلمنامه نویسی دینی را احیا کنیم
مسئول آموزش خواهران طلاب در حوزه فیلمنامه نویسی و تحلیل فیلم گفت: امیدواریم با تربیت نیروهایی که توانایی فعالیت در حوزه سینما را دارند بتوانیم نهضت فیلمنامه نویسی مباحث دینی را احیا کنیم.
 
تاريخ : دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۱


زهره صادقی مجری طرح و مسئول آموزش خواهران طلاب در حوزه فیلمنامه نویسی و تحلیل فیلم در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد آشنایی خواهران طلاب استانهای تهران و البرز با مقوله فیلمنامه نویسی افزود: آشنایی خواهران طلبه با حوزه سینما از حدود سال ۸۴ با همکاری مدیریت حوزه خواهران و آقای سجادپور شکل گرفت که تا امروز با قدری وقفه ادامه دارد لذا این کلاسها توانسته دید و نگاه خواهران طلبه را بر مقولات هنر و بویژه سینما بسط و گسترش دهد به گونه ای که این خواهران به راحتی می توانند آثار سینمایی را نقد و تحلیل نمایند.
وی با اشاره به استقبال زیاد خواهران طلبه از این کلاسها ادامه داد: حضور خواهران به قدری زیاد بود که گاهی اوقات، کلاسها ظرفیت پذیرش هنرجویان را نداشت و ما مجبور می شدیم تعدادی صندلی به کلاسها اضافه کنیم این در حالی بود که نگرش خواهران به مقوله سینما نیز با پشت سر گذاشتن این کلاسها افزایش یافته است و آنها بتدریج به این باور رسیدند که می توان از ابزار سینما برای گسترش و بسط مباحث دینی و مذهبی استفاده بهتری کرد.
مدیر شرکت «زنان اهل قلم دین پژوه» با بیان اینکه تاکنون حدود ۳۵۰ نفر از خواهران طلبه در این کلاسها شرکت داشته اند اظهار داشت: با آشنا شدن خواهران با حوزه فیلمنامه نویسی هم اکنون تعدادی از آنها مشغول نگارش فیلمنامه با موضوعات دینی ، اخلاقی و معضلات اجتماعی برای سینما و تلویزیون هستند.

صادقی تصریح کرد: ما سینما را در راستای تقویت دین و مباحث اخلاقی می دانیم و بر این باوریم که سینما به دلیل قدرت بسط و گسترش خود در سطح وسیع، قادر به انجام این رسالت است و می تواند در حوزه دین و اخلاق تاثیر گذاری وسیع تری داشته باشد و همه خواهران طلبه ای که کلاسهای فیلمنامه نویسی را طی کردند نیز به همین دلیل؛ دست به قلم شدند تا بتوانند مفاهیم دینی و سیره ائمه را در ابعاد مختلف به تصویر بکشند.

مجری طرح و مسئول آموزش خواهران طلاب در حوزه فیلمنامه نویسی و تحلیل فیلم تاکید کرد: هدف ما از آشنایی خواهران با ابزار سینما، تربیت نیروهایی است که بتوانند در راستای رشد دین و مفاهیم دینی – مذهبی فعالیت کنند.

به گفته وی، اگر چه تا کنون سینمای ایران از ظرفیت خود برای بسط و گسترش مفاهیم دینی واخلاقی استفاده کرده اما کافی نبوده و جا دارد بیشتر از این به این مقوله پرداخته شود.

صادقی یاد آور شد: با توجه به اینکه خواهران طلبه اشراف کاملی به موضوعات دینی ، فقهی و مباحث مربوط به ائمه دارند لذا آشنایی آنان با حوزه سینما و فیلمنامه نویسی این امکان را به آنها می دهد که راحتر از دیگر سینماگران به مقولات دینی و مذهبی بپردازند بنابراین امیدواریم بزودی شاهد ورود فیلمنامه هایی با نگرش دینی در حوزه سینما و تلویزیون باشیم.

مسئول آموزش خواهران طلاب در حوزه فیلمنامه نویسی و تحلیل فیلم با بیان اینکه آشنایی طلاب و حوزه علمیه با سینما می تواند بسیار تاثیرگذار به لحاظ درک از سینما باشد گفت: آشنایی طلاب با سینما علاوه بر اینکه می تواند وجهه تبلیغی داشته باشد و دید آنها را وسعت ببخشد از سوی دیگر می تواند به عنوان یک ابزار در خدمت موضوعاتی از قبیل دین و فرهنگ نیز ایفای نقش کند استفاده کنند.

زهره صادقی اظهار داشت: خوشبختانه خواهران و برادران حوزه علمیه دید وسیعی نسبت به هنر و سینما دارند و شاید اندک روحانیونی را پیدا کنید که از دید محدود تری به سینما برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه پیچیدگی عالم سینما، نیازمند وسعت دید به این مقوله است یاد آور شد: آشنایی طلاب با سینما، نگرش آنان را به این مقوله افزایش می دهد به گونه ای که آنها خواهند توانست به راحتی مسائل سینما را از جنبه های هنری و حتی سیاسی ، درک و تفسیر نمایند.

این بانوی هنرمند با اشاره به مشکلاتی که برای اکران دو فیلم نوروزی رخ داد گفت: در مسائل اخیری که در باره اکران نوروزی رخ داد، خوشبختاته دید خواهران حوزه، باز بود و حتی آنها نسبت به برخی از موضع گیری هایی که از سوی بعضی از روحانیون نسبت به این موضوع اتخاذ می شد گلایه مند بودند .

وی تاکید کرد: آشنایی با سینما، قابلیت جلوگیری برخی از سوء تفاهمات در عرصه فیلم را خواهد داشت بنابراین اگر نگاه ما به هنر؛ نگاهی برگرفته از تخصص و منطق باشد به طور حتم مانع اظهار نظرهای تنش زا نیز خواهد شد.

کد خبر: 41549
Share/Save/Bookmark